Glasareal vs gulvareal

Vi har fået renoveret vores hus og der er opstået et problem med at få godkendt børneværelserne hos byg og miljø.
Hverken vi eller dem vi har haft til at stå for enteterprisen har været opmærksom på at der er en regel der siger at glasarealet skal udgøre minimum 10% af gulvarealet.

Byg og miljø vil ikke godkende det, og de siger man kan søge dispensation for det, men det vil vi med stor sandsynlighed få afslag på.

Vi har 2 identiske børneværelser på 10.3 m2, og de har hver et vindue på 78x75 cm i glasareal.

For at være ærlig syns jeg det er en åndsvag regel, jeg syns der er rigelig med lys derinde og hvis man åbner døren til værelserne, så er der en gang med vinduer lige overfor døren så der også kan komme dagslys ind den vej.

Men jeg vil jo selvfølgelig gerne have det godkendt uden at jeg skal til at sætte større vinduer i dels fordi det bliver dyrt og dels fordi at et større vindue vil se åndsvagt ud iforhold til rummet opbygning.

Er det nogen der ved hvad man lige kan gøre her? Kan man opsætte "dagslys" lamper i rummene og argumentere for at der kommer rigeligt med dagslys via lamperne?

Jeg har også tænkt på at lave et Walk-in lige når man kommer ind af døren og så lave en dør videre ind så børneværelserne fåe mindre m2, men det et også en dyr løsning, og er i tvivl om de stadig vil medregne walk-in i børneværelserne?

Nogen forslag?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den regel har jeg været udsat for, idet reglen kunne tolkes som karmens udvendige mål. Det var så ikke bygningsinspektoratet opfattelse, så yderligere et vindue blev indbygget.
Du skal nok regne med at Byg og Miljø har fat i den lange ende. Så kryb til korset og sæt dobbelt så store vinduer i. Din entreprenør burde have viden om den regel, som har eksisteret i mange år.
Glem alt om dagslyslamper og andre sjove ting af samme skuffe. Dine vinduer dækker kun 78% af det krævede areal, så du får næppe dispensation.

fase
Det vil komme til at se virklig træls ud hvis vinduet blev dobbel så stort.

Der må da være et eller andet man kan gøre? Vinduerne var der i forvejen, det eneste vi har gjort er at dele rummet op i 2 istedet for et stort værelse med 2 vinduer,  vi har sat nye vinduer i så de har samme størrelse som de gamle, så det er nok derfor håndværkerne ikke har tænkt over det med glasareal.
S. Fabrin skrev den 22-11-2021 18:34:41

Den regel har jeg været udsat for, idet reglen kunne tolkes som karmens udvendige mål. Det var så ikke bygningsinspektoratet opfattelse, så yderligere et vindue blev indbygget.
Du skal nok regne med at Byg og Miljø har fat i den lange ende. Så kryb til korset og sæt dobbelt så store vinduer i. Din entreprenør burde have viden om den regel, som har eksisteret i mange år.
Glem alt om dagslyslamper og andre sjove ting af samme skuffe. Dine vinduer dækker kun 78% af det krævede areal, så du får næppe dispensation.

 Ang. vinduesarealet.

0,75 x 0,78 m er lig 0,585 kvm glasareal / vindue
10pct. af 10,3 kvm gulv er 1,03 kvm krævet glasareal.
0,585 : 1.03 giver ca 0,568 = pct glasareal af det krævede.
Med et areal der kun er lidt over halvdelen af det krævede tænker jeg han vist godt kan kigge efter nye vinduer med f.eks. et glasmål på ca 0,75 x 1,40 m.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kan man lave et par store indbyggede skabe, så gulvet bliver mindre?
kaffemand skrev den 23-11-2021 06:32:50

Kan man lave et par store indbyggede skabe, så gulvet bliver mindre?

 Det var også min tanke om man kunne det? 

Annonce
Det skal nævnes at byg og miljøs forslag til en løsning var at at installere et ovenlys vindue, i stueplan vel og mærke, det kan ikke lade sig gøre.

Er der nogen der ved om et walk-in vil tælle som en del af børneværelset?

nummer39 skrev den 23-11-2021 06:55:46

 Det var også min tanke om man kunne det? 

 Nu ved jeg jo ikke hvad rummene skal benyttes til, men hvis man regner videre på mit tidligere indlæg, hvor glasarealet viser sig at være 0,585 kvm, så er det jo kun nok til et værelse på 5,85 kvm. Altså lidt under 2 x 3 m!
Det er ikke ret meget hvis nogen skal bo der. Gad vist om det overhovedet er tilladt?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er børneværelser.

Der er nok ingen anden vej udenom end at skulle lave nye vinduer, kan bare allerede nu se at det kommer til at rende stærkt med prisen da der er en varmeoumpe udvendigt som også skal flyttes.

Jeg kan bare ikke forstå at det har været godkendt før vi byggede om, vi har vitterligt bare taget et rum på lidt over 20m2 med 2 vinduer og sat en skillevæg i midten, størrelsen på vinduerne er de samme. Men det kan jo være at de tidligere ejere ikke har haft det godkendt og bare sat nogle vinduer i. Det er en gammel landejendom fra 1898 og den del hvor børneværelserne er i har engang været brugt til noget erhverv. 
Hvis du bare har sat en let skillevæg op, hvorfor er myndighederne så overhovedet inde over?

 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 23-11-2021 10:46:52

Hvis du bare har sat en let skillevæg op, hvorfor er myndighederne så overhovedet inde over?

 


Fordi at vi har fået total renoveret hele huset invendigt, met nyt gulv og gulvvarme, nyt isolering i vægge, nut loft osv alt er blevet rippet indvendig og det eneste der stod tilbage var tag og ydervægge.

Vi har så skiftet alle vinduer nu vi var igang og fået lavet vinduer fra gulv til loft, men kun i stuen, så vinduer i alle andre rum har samme størrelse og placering.

Vi fik opsat et jordvarmeanlægget og det var egentlig det jeg søgte om godkendelse til i første omgang, men så skulle de så have en hel masse informationer som i mine øjne er fuldstændigt ligegyldige som for eksempel adgangsveje til boligen i tilfælde af brand, jeg skulle vitterligt tegne en tegning af en vej som føre til vores hus der har lagt der i over 100 år, og det endte så ud i at vi fik alt godkendt undtagen de skide vinduer som åbenbart er for små. Jeg ved ikke hvad andre folks børn laver i dagtimerne, men mine er i skole fra 8-15 de fleste hverdage, de tager skolebussen hjem og er hjemme 15.45, så det er begrænset hvor meget sollys de når at boltre sig i på deres værelser inden det bliver mørkt aligevel. Desuden har de stort set altid rullet gardinerne for når de er på deres værelser.

Jeg har måttet redegøre for spærkonstruktion som ikke er ændret, hvilken isolering jeg har brugt, hvilken genvex vi har sat op, hvilke vinduer vi har sat i, ja stortset alt hvad der er blevet brugt af materialer har jeg måtte redegøre for
Ja, beklager den lidt hårde tone, men er sku lidt irreteret over det. Vi har oven i købet haft arkitekt på, jeg mener enda det var ham det forslog opdelingen af rummet så det blev til børneværelser.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis