Glasareal vs gulvareal

Vi har fået renoveret vores hus og der er opstået et problem med at få godkendt børneværelserne hos byg og miljø.
Hverken vi eller dem vi har haft til at stå for enteterprisen har været opmærksom på at der er en regel der siger at glasarealet skal udgøre minimum 10% af gulvarealet.

Byg og miljø vil ikke godkende det, og de siger man kan søge dispensation for det, men det vil vi med stor sandsynlighed få afslag på.

Vi har 2 identiske børneværelser på 10.3 m2, og de har hver et vindue på 78x75 cm i glasareal.

For at være ærlig syns jeg det er en åndsvag regel, jeg syns der er rigelig med lys derinde og hvis man åbner døren til værelserne, så er der en gang med vinduer lige overfor døren så der også kan komme dagslys ind den vej.

Men jeg vil jo selvfølgelig gerne have det godkendt uden at jeg skal til at sætte større vinduer i dels fordi det bliver dyrt og dels fordi at et større vindue vil se åndsvagt ud iforhold til rummet opbygning.

Er det nogen der ved hvad man lige kan gøre her? Kan man opsætte "dagslys" lamper i rummene og argumentere for at der kommer rigeligt med dagslys via lamperne?

Jeg har også tænkt på at lave et Walk-in lige når man kommer ind af døren og så lave en dør videre ind så børneværelserne fåe mindre m2, men det et også en dyr løsning, og er i tvivl om de stadig vil medregne walk-in i børneværelserne?

Nogen forslag?
Vi har fået renoveret vores hus og der er opstået... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pointen var egentlig at du ikke behøver fortælle dem at du tænker at dele rummet op, iht Bygningsreglementets paragraf 5.

Kravet til dagslys kan opfyldes ved 10% af gulvarealet, men det er ikke et krav. Hvis du mener der kommer nok dagslys, så kan du dokumentere som det står skrevet i bygningsreglementet paragraf 379 stk.2

 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 23-11-2021 13:46:34

Pointen var egentlig at du ikke behøver fortælle dem at du tænker at dele rummet op, iht Bygningsreglementets paragraf 5.

Kravet til dagslys kan opfyldes ved 10% af gulvarealet, men det er ikke et krav. Hvis du mener der kommer nok dagslys, så kan du dokumentere som det står skrevet i bygningsreglementet paragraf 379 stk.2

 Kendte ikke lige den med at dokumentere lysmængden. Scannede den, og fandt bl.a. https://bygningsreglementet.dk/-/media/Br/Kap_18_Lys/Vejledning-dagslys-10-pct-regel-TBST_110119.pdf

Medmindre man har den helt rigtige baggrund er opgaven ikke en lds. Gad vist hvad en prof. skal have for at beregne hhv. måle det?
Vi taler mere end blot konstatere om vinduerne vender mod syd, hvor tykke mure de er monteret i, om der er planter eller bygninger der i lange perioder af året skygger helt eller delvis etc. etc.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det simuleres i programmer. Det kan en arkitekt gøre på et par timer.

 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 23-11-2021 19:50:48

Det simuleres i programmer. Det kan en arkitekt gøre på et par timer.

 Jo, men i linket står der: Ud fra rummets gulvareal bestemmes minimum glasareal som: AG,min = 0,1  Agulv, m2, hvor

AG,min er minimum glasareal, m2
Agulv er rummets netto gulvareal, m2

Det betyder, tænker jeg, at der stadig skal være minimum 1,03 kvm glasareal. Dette krav kan så vha. div. faktorer kræves forøget. Altså, er der en bygning der skygger væsentlig kan der kræves større glasareal. Eller?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis