Hjælp til gulvvarme

Hej alle.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig med at opklare noget.
Jeg har for en uge siden fået sat gulvvarme styring på huset, og jeg har siden hen ikke rigtig kunne få det til at fungere på den måde, som jeg ønsker det skal fungere. Jeg ved ikke om jeg har opfattet gulvvarme styring forkert eller ej (det er første gang jeg har det), men burde jeg ikke kunne opnå den temperatur i rummet, som jeg ønsker?
Det drejer sig om vores soveværelse og vores badeværelse. Jeg vil gerne have badeværelset til at komme op på 26 grader, og jeg vil gerne have vores soveværelse til at være 21 grader. Termostaten på badeværelser max 23 grader, og vil ikke rigtig komme op på de 26, selvom at jeg hele tiden kan se på systemet, at den kalder på varme til badeværelset.
Soveværelset derimod står hele tiden på 24-25 grader, selvom jeg har indstillet den til at være 20 grader. Temperaturen vil simpelthen ikke falde, selvom at den helt korrekt viser, at der er lukket til dette rum og den ikke kalder på varme, men gulvet er altid lidt varmt alligevel.

Gør jeg noget forkert eller har jeg misforstået konceptet af gulvvarme styring, for jeg kan ikke forstå at badeværelset ikke kan nå de 26 grader, som jeg indstiller den til? Vi har et Wavin AHC9000 system. I får lige nogle billeder her. De er alle grønne nu, fordi jeg lige har skruet ned til 20 på badeværelset for at se, om der måske var byttet om på den og soveværelset, men ellers plejer den altid at være rød til badeværelset fordi den ikke kan nå de 26 grader som jeg indstiller den til. Men som sagt er soveværelset altid på 24-25, så jeg mistænkte at det var den der fik varmen. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et termometer et sted, hvor du kan se fremløbstemperaturen. Det kan være den er for lav.

det kan også være at nogle af telestaterne(de blå) er sat på den forkerte kreds.

Mvh. Ole
Kivi skrev den 21-11-2021 19:11:40

Har du et termometer et sted, hvor du kan se fremløbstemperaturen. Det kan være den er for lav.

det kan også være at nogle af telestaterne(de blå) er sat på den forkerte kreds.

 Jeg har ikke så meget forstand på det, men termometeret du efterspørger - er det ikke det, som jeg har vedhæftet billede af, hvor der står temperatur 21 grader? Den sidder monteret på fjernvarme unit’en. Billede nummer 4. Fordi umiddelbart mener jeg ikke der er andet nogen steder. Har sendt billede af det hele.

Jeg så ikke lige der var tekst på den boks. Hvis den styrer din fremløbstemperatur, så er 21 grader jo alt for lidt til at varme badeværelset op til 26 gr.
Afhængig af din gulvbelægning skal den op på min. 28 gr.

Du kan jo også prøve at bytte om på telestaterne til de to rum, for at se om det gør en forskel.

Mvh. Ole
Kivi skrev den 21-11-2021 19:52:51

Jeg så ikke lige der var tekst på den boks. Hvis den styrer din fremløbstemperatur, så er 21 grader jo alt for lidt til at varme badeværelset op til 26 gr.
Afhængig af din gulvbelægning skal den op på min. 28 gr.

Du kan jo også prøve at bytte om på telestaterne til de to rum, for at se om det gør en forskel.

 Nå okay, jeg vidste ikke at det gjorde en forskel. Jeg havde en VVS’er som sagde, at tallet var ligegyldigt fordi den var sat på Mode: Auto, så kunne den selv finde ud af det og regulere sig selv alt efter temperaturen udenfor.

Men tak, det må jeg lige prøve at skrue op og så se hvordan den reagerer på det de næste 24 timer.
Det er ikke godt at bytte om på telestater sådan tilfældig. Men det er korrekt at der kan være byttet om eller forkert markering på slangerne. Det tyder din beskrivelse på. 
Hvis du skruer helt ned på 10 gr. eller lignende i 1 rum ad gangen over 1 døgn så burde du kunne mærke en forskel i løbet af det døgn. På den måde går du det hele igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis