Vandtilførsel til vaskemaskine sidder fast

Hejsa. Vores gamle vaskemaskine er stået af og jeg er derfor i gang med at skulle installere den nye. Umiddelbart er der dog det problem at den vandtilførsel som der er sluttet til den gamle sidder fast, eller det vil sige hanen sidder fast. Jeg kan hverken dreje den den ene eller anden vej. Det gør det jo til lidt af en udfordring at få den gamle maskine ud. Er der nogen der har nogen gode råd til at få løsnet den. Jeg har prøvet at slå lidt til den med en hammer men den rokker sig ikke. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lukke for hovedhanen til vandet, og så udskifte den defekte hane.
Mosler du for meget med den gamle hane risikere du den bliver utæt, og en ny hane koster ikke så meget...

Vi prøver igen, i morgen --
Skru plastik håndtaget af ved at tage den blå afdækning af. Indenunder er der en skrue, som du løsner og nu kan du trække håndtaget af. Prøv om ikke du nu kan komme til at dreje hanen mod lukket. Hvis du ikke skifter hanen, kan du skille den ad og smøre med lidt hanefedt.

fase
Fedt, det gik. Denganle er smidt ud og den nye er hentet. Nu har jeg så et nyt problem. I vaskerummet er der kun “komfurudtag” og den nye vaske maskine kommer med et tobenet stik. Jeg har dog afmonteret det fembenede polet stik fra den gamle maskine og havde umiddelbart blot tænkt mig at klippe ledningen og skifte stik. Jeg er dig kommet i tvivl om der overhovedet er jord i den nye ledning. Jeg er på ingen måde vidende inden for el, men burde der ikke være tre ben hvis der var el i ledningen? Og kan jeg så tilslutte poletstikket forsvarligt?
Dit nye stik er med jordledning. Det er et Schukostik. Jordledningen er forbundet til den blanke del, som er vist over de to stikben på billedet.
Du kan klippe stikket af og forbinde blå til benet længst til venstre, jord til benet i midten og fasen til en af de tre resterende ben.
Husk at kappen på ledningen skal med ind under aflastningsbøjlen.

fase
Det er et Schuko sti der sidder på ledningen, og det er med jord. Schuko stikket passer ikke i den danske standard, så normalt bruges en adaptor.
Klip blot stikket af, og tilslut ledningerne i dit 5-polede stik.
Husk at lukke og åbne “alle” ventiler der, normalt er åbne, et par gange om året. Når ventilen er åbnet helt, drejes der lige lidt tilbage. Kugkleventiler skal være helt åbne.

Søren O
Annonce
S. Fabrin skrev den 21-11-2021 13:03:

Husk at kappen på ledningen skal med ind under aflastningsbøjlen.

 Hvor vigtigt er det med kappen? Blev lidt for ivrig med tangen så den når ikke helt ind under bøjlen😬

 Hvor vigtigt er det med kappen? Blev lidt for ivrig med tangen så den når ikke helt ind under bøjlen😬

Det er vigtigt, at kappen kommer ind under aflastningsbøjlen, fordi den sørger for at træk i ledningen ikke overføres til en af lederne men fordeles til alle ledere. Det kan vel heller ikke være så svært at løsne bøjlen og skubbe ledningen lidt længere ind.



fase
Jeg monterer de gamle stik ved allerførst efter af-isolering at sætte kappen ind under aflastningsbøjlen. Så tager jeg de ben ud der skal bruges. Lægger ledning pænt tilrette hvor den skal være og klipper denne af et par mm uden for kanten af stikprop. Afisolerer, snor ledning og lægger den dobbelt. Når den er presset godt sammen sættes ben på og det bliver en god forbindelse.
Helt korrekt bør der bruges ledningstyller og så skal ledninger klippes et par mm inden for kanten, afisoleres og sættes i tylle UDEN at lednings ende lægges dobbelt.
Det tager ikke mange minutter at lave om og så lugter det ikke af selvgjort. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis