VVS'er - Gammelt håndværker trick?

Hej med jer!
Jeg har et fuldstændigt renoveret hus fra 2017 med nyt VVS og gasfyr. Jeg fik lavet service i går og det gik næsten helt fint. VVS'eren på +60 år bad mig om at hente en tom flaske til noget vand, da jeg kommer ned, ser jeg at tilslutningsslangen fra vandbeholder til gasfyret er taget af. Jeg tænkte at han nok selv havde pillet den af. Lidt efter siger han "Hov, den er da gået i stykker / hoppet af" "Det sker tit, at den går i stykker" "Der skal en ny slange på"... Jeg blev lidt irriteret, da jeg ved at slangen har siddet godt fast og det ikke bare hopper af? og så samme dag som VVS'er står og laver service? Er det bare mig der er snerpet eller skal jeg nævne det til firmaet? Føler det er sådan et håndværker "trick" lige at betale lidt ekstra. Er spændt på at se hvad de tager for sådan en slange, kan se det koster under 99,- på nettet.

Jeg nævnte endda at jeg ikke kunne forstå at det var gået i stykker, da det har siddet fast inden han kom. Han sagde at det nok har siddet løst, men sådan en slange skal man da bruge kræfter på at hive ud, det ryger da ikke bare af selv?

Hvad tænker I? Hopper sådan en slange bare af samme dag som VVS'eren er her? ;)
Jeg fik også skiftet en brænderpakning, som koster 259,- på nettet - må de godt tage 500 for den? (samme model)

Her er billedet af kablet, som lige pludselig var gået i stykker, da jeg gik op for at hente noget til ham.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke kunne sige hvad der er sket, men jeg tvivler stærkt på, at han med vilje ødelægger en tilslutningsslange for at tjene 100-200 kr. på reservedelen.

Mht. priserne på reservedelene, så er jeg enig i, at deres priser ofte er helt ublu - jeg blev engang faktureret 400 kr. for paksalve   på en 2 timers opgave. Der blev vel brugt for 3 kr....håndværkeren beklagede da også efterfølgende og fjernede det fra fakturaen.

Men det er fair nok at man skal betale mere for reservedele end når man køber i byggemarkedet. Det skal selvfølgelig koste at VVS'eren har et kørende lager - det er jo ikke gratis for ham.

Mvh. AllanE
Rettet :D
Ja, de har selvfølgelig også omkostninger, men tænker at de stadig køber reservedele til indkøbspris.
Det er kendt at man i VVS branchen har nogle af de mest ugennemsigtige prispolitikker af alle brancher.

Det er helt normalt at de tager 3gange så meget for materialer, som du selv skan købe til på nettet.

Tilgengæld er deres timeløn heller ikke dårlig.
Dog skal du indtænke omkostningerne ved grossistnetværket som gør at de ofte kun skal køre 10-20min for at hente den nødvendige reservedel, som skal ligge på lager helt lokalt.

Det er det som får enderne til at gå op, og at man kan komme videre samme dag.

Tilbage er så spørgsmålet omkring VVS'erens eget moralske kompas. Dette er nok lige så individuelt, som antallet af VVS folk i branchen.

Elektronikteknikeren
Umiddelbart vil jeg tro at han har dummet sig, og kommet til at flå slangen over, utilsigtet.

Herefter prøver han at slippe afsted med at kunderne typisk er uvidende omkring hvordan sådanne VVS installationer er udført.

Er det et stort problem? Måske.

Hvis det handler om tillid, så er det.

Hvis det handler om kroner og øre, her og nu, så kommer det an på din egen økonomi, hvor højt du vægter det.

Slutteligt, om det er værd at forfølge i forhold til din egen retfærdighedssans. Den kan være svær at prissætte.

Jeg ville ikke personligt kaste for meget energi efter det, men blot lade mester vide, at du som kunde har haft et lille "opmærksomhedpunkt" med denne person, og gøre opmærksom på at du som kunde altid stemmer med din pengepung.

Hvilket kan føre til at du vælger konkurrenten næste gang.

Dette har et veldrevet foretagende stor respekt for.

Elektronikteknikeren
Da mine knægte var i teenageralderen og skulle vælge erhverv, var jeg stor fortaler for at de skulle vælge vvs brancen.

- Et af de få erhverv, hvor man kommer 14 dage for sent til en given opgave.....
- Og skriver ventetid på regningen......

*************************************************************************************************

Men så lærte jeg kølebranchen at kende........

Der er VVs´ere jo de rene amatører, når det kommer til krative regninger...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Konsulenter ved også, hvad de skal have for at fortælle dig noget, du i mange tilfælde viste i forvejen, men det er lettere at fraskrive sig ansvaret, når der har været en konsulent forbi. Det brugte min tidligere chef sig af, for at blive fri for ansvar.

fase
Sådan en slange hopper tilfældigvis ikke bare af!
Argumenter med at de tit går i stykker holder heller ikke!
Højst besynderligt at den netop hopper af når du ikke lige er tilstede!

Der er nok større sandsynlighed for at han har haft denne defekte slange i hans værktøjskasse.
I det øjeblik du er væk har han skiftet slangen og lagt din slange væk for at sælge dig en ny.
Du har måske endda betalt for din egen slange!?
"En konsulent, er en person, der kender 346 forskellige måde at elske på.....Men har desværre ikke nogen at gøre det med." 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis