Problem med gulvvarme og fjernvarme

Hej, Jeg har problemer med min fjernvarme/gulvvarme. Problemet er som følger:
Der kommer ca 60 grader varmt vand ind i huset. Jeg kan mærke på rørene at de er varme indtil de kommer til den dims som jeg har markeret med blå på billedet. Der sidder normalt en radiatorthermostat der hvor jeg har markeret med rød. Det er mig der har skruet thermostaten af for at teste at ventilen virker og det gør den. Fejlen består i at Grundfos pumpen som man kan se lidt af på billedet kører som den skal, men det virker som om at det er det samme afkølede vand som bliver sendt rundt i systemet konstant og at der ikke bliver tilført nyt varmt vand. De forskellige ventiler der styrer varmetilførelsen i de forskellige rum åbner og lukker som de skal. Mit spørgsmål er derfor: hvad er det for en dims som stopper det varme vand i at komme ind i systemet og hvad kan jeg gøre for at få den til at virke igen? Jeg har prøvet at løsne den messig møtrik man kan se på billedet, men det virkede ikke umiddelbart som om den havde nogen funktion. Mange tak for svar.Mvh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en tilføjelse til ovennævnte. Nu har jeg prøvet at slukke for Grundfos cirkulationspumpen og mere eller mindre omgående løber der varmt vand ind i gulvvarmerørene. Med andre ord må det være pumpen der opbygger et tryk således at det varme vand ikke "kan komme ind i cirkulationen". Hvad kan det skyldes?
Pumpen cirkulerer vandet i gulvvarmesystemet. Er du sikker på at termostaten markeret med rødt fungerer? Er der en kontraventil før termostaten?

fase
Jeg er helt sikker på at thermostaten fungerer. P.t. har jeg afmonteret den og ventilen står derfor helt åben. Samtidigt med at jeg har slukket for cirkulationspumpen får jeg lige nu varme i huset baseret på det tryk der er i vandet når det kommer fra varmeværket og det virker ok - dog er jeg ikke sikker på at det er tilstrækkeligt hvis det bliver rigtigt koldt. Der er ingen ventiler før thermostaten. Vandet løber igennem måleren og derefter igennem thermostaten. Spørgsmålet er fortsat hvordan den shunt eller hvad den nu hedder som jeg har markeret med blå kan blive fungerende igen?
Har du direkte fjernvarme siden du skriver tryk fra varmeværket? Kan du ikke tage et billede af hele systemet? 

fase
Ja, jeg har direkte gulvvarme fra varmeværket. Varmt brugsvand opvarmes med en luft til vand varmepumpe (Nibe Fighter). Jeg prøver om jeg kan tage et bedre billede i aften. Pladsen er meget trang dog.
Annonce
Her nogle billeder af hele virvaret af rør og fittings. Jeg har ingen viden om varmesystemer så bær over med min beskrivelse:
Her ser man hvor varmen kommer op fra gulvet og ind i måleren. Fra måleren går det ned til en hane og efter hanen forbi en (tryk?)sensor. Efter sensoren løber det ind i den ventil eller hvad det nu er og videre ind i cirkulationspumpen. Når det er kommetud af pumpen kommer det til en ventil somjer tror er beregnet til at lukke luft ud af systemet. Jeg har prøvet at åbne ventilen, men der kommer ikke luft ud - kun vand. Derefter løber det forbi et thermometer og ind i gulvvarmefordeleren med de forskellige ventiler fra de forskellige værelser. Når vandet har vøret ude i de forskellige kredse kan det tage to veje - enten tilbage til varmeværket forbi den ventil på billedet. Ventilen er forbundet til tryk sensoren vist på et tidligere billede. Alternativt kan det løbe i røret forbi radiator thermostaten og ind i gennem pumpen og tage en omgang mere. Nu har jeg prøvet at holde pumpen slukket og så kan jeg mærke at der kommer lidt varme i gennem systemet, men ikke meget. Hvis jeg tænder pumpen så kan jeg mørke at røret ud af pumpen og ind i gulvvarmefordeleren mere eller mindre bliver meget kold fordi det alene er vand der er afkølet som cirkulerer. Hvor ligger fejlen?

Jeg har nu ved at skrue lidt op for Danfoss APVL ventilen fået anlægget til at virke igen. Forstår dog ikke hvorfor, idet det har kørt upåklageligt i 15 år uden at jeg nogensinde har rørt ved det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis