Bore nær eltavle?

Hej. Vi bor i en lejelejlighed, og forleden faldt vores intermistiske eltavle-skjuler ned fra væggen. Den består af et rektangulært bræt, som vi troede, var skruet fast i væggen med to skruer (brættet bar et whiteboard, som altså skujlte eltavlen). Det viste sig dog, at den blot var limet fast på væggen, hvilket er noget utrygt med en 1-årig kravlende rundt i lejligheden.
Umiddelbart har jeg mest lyst til at skrue den op igen, men jeg aner ikke hvor ledningerne løber inde i væggen. Er der en standard for hvordan man fører ledninger til/fra eltavle (bygningen er fra 1974).
Eller er der en mere sikker måde at lime den op igen?

Ledningerne går ud af boksen i øverste venstre og højre hjørne.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De går sandsynligvis lodret. Du kan købe en detektor til er par hundrede kr til at måle, hvis du vil være sikker.

I forhold til sikkerhed ville jeg være mere nervøs for den manglende tavleafdækning end om et whiteboard falder ned, men den er måske bare fjernet for at kunne tage billedet?
Hej tak for dit svar. Der er ikke yderligere dækning af tavlen, og såvidt jeg kan se, har der nok aldrig været det.
Uden at være elektriker, vil jeg mene, at afdækningen absolut ikke er lovlig!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nu er jeg elektriker og den manglende afdækning er potentiotelt livsfarligt….. der er direkte adgang til alt strøm i legligheden, med mulighed for berøring, en tavle skal være tæt  i en grad så der kun er et hul hvori der ikke kan indføres noget der er større end 12,5 mm (som jeg lige husker det) , så er den tavle som den er der ulovlig… JA i særdeleshed, og ikke mindst livsfarlig.
Der har helt sikkert været afdækning en gang. Den har været fastgjort til de 2 skruehuller lige på hver side af komponenterne.
Jeg kan ikke lige genkende tavle fabrikat så det er svært at henvise til en reservedel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis