Fjernvarme - Høj retur

Hej 👋

Nu er jeg simpelthen nødt til at få noget hjælp.

Jeg har en for høj returvarme. Jeg har været igennem samtlige indlæg herinde. Jeg har søgt og læst alt på Google, og føler selv at jeg har ret godt styr på det hele. Så nu prøver jeg at se om I kan hjælpe mig, inden at jeg hyrer proff hjælp til det.

Jeg har følgende anlæg. Indirekte fjernvarme. Jeg har sat farver på for nemhedens skyld. Men jeg kan også sagtens uploade det uden farver, hvis det er nemmere for jer.

Rød = Fjernvarme frem
Blå = Fjernvarme retur
Lilla = Radiator frem
Lyseblå = Radiator retur

Jeg har også min VVB, som jeg dog ikke har farvelagt i denne omgang. AVT'en står på ca. 2 og har ikke problemer med at den smider noget varmt retur. Så vi koncentrerer os om centralvarmen, da det må være der at problemet er.

Hvis vi går ud fra dette øjeblik, så har jeg følgende temp på måleren (Multical 602)
Fjernvarme frem = 63.90
Fjernvarme retur = 40.94
Afkøling = 22.96
Energi = 2.5 kW
Flow = 97 l/h

Ergo en alt for høj retur varme.

Den sorte RAV-K (25°-65°) termostat som sidder efter varmeveksleren står på 3.5, som modsvarer 40°. Hvis jeg skruer den ned, så går fremløbstemperatur til radiatorerne også ned, og så mangler jeg varme.

- Retur fra radiatorerne er lunkne /kølige. Jeg har tjekket alle radiatorer. De har alle kølige retur-rør. Lige så med ældre gulvvarmepå badeværelset. Kold retur.

Jeg går ud fra at den blå på billedet er en varmeveksler. Det er en Kähler og Breum fra 1978 (jf. info på den). Retur fra den er meget varm. Kan den trænge til en udskiftning?

Huset er vi flyttet ind i for nogle måneder siden. Jeg er ved at renovere huset, så ikke alle radiatorer er tilsluttet igen. Der er 9 stk i alt. 3 helt ny med RA-N ventiler og fremløbstermostater. 2 gulvkonvektorer, som bare ligner lavkonvektor sat i en fred med FJVR termostater + 4 stk ældre radiatorer i kælderen med FJVR termostater. Ingen af dem har dog høj retur.

Jeg er i vildrede, over hvad jeg skal gøre for en bedre afkøling. Hilfe bitte :)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din varmeveksler fra 1978 kan i højeste grad trænge til en udskiftning med en betydelig mere effektiv veksler.
Din retur returtemperatur er ikke faretruende høj, set i forhold til din fremløbstemperatur, men som sagt en mere effektiv veksler ville måske hjælpe. Du kunne også få din VVS'er til at afkalke veksleren. Det er nok det billigste i første omgang.
Ob es eine Hilfe ist, weis ich niht.    

fase
S. Fabrin skrev den 17-11-2021 13:07:24

Din varmeveksler fra 1978 kan i højeste grad trænge til en udskiftning med en betydelig mere effektiv veksler.
Din retur returtemperatur er ikke faretruende høj, set i forhold til din fremløbstemperatur, men som sagt en mere effektiv veksler ville måske hjælpe. Du kunne også få din VVS'er til at afkalke veksleren. Det er nok det billigste i første omgang.
Ob es eine Hilfe ist, weis ich niht.    

 Ja, jeg tænker også at alene alderen gør, at den er udskiftningsmoden. Tingene må jo trods alt være forbedret siden dengang 😃

Problemet med min returtemp er at jeg bliver straffet for at returnere højere end 38°. Derudover så hvis jeg har fremløbstemp på over 60°, så må returtemp maks være 42°, for ellers skal jeg også betale ekstra-straf-afgift. Jojo, det er sørme hyggeligt.

Den tidligere ejer betalte 5000+/år i straf, så målet er i første omgang at slippe for denne, og så i hvert fald have sparet de penge 😃

Men jeg må få en vvs'er til at skifte til en ny. Tak for rådet om at få den afkalket, men tænker at den er moden til en udskiftning.
Spring afkalkningen over og få monteret en ny veksler. Der kommet nye og mere effektive vekslere på markedet. 

fase
Er der nogle der tilfældigvis ved hvad det koster at få en VVS'er ud for at skifte en radiator? Har fået fortalt, at det godt kunne være i den dyre ende, men ikke præcist hvor meget.
Jayson00 ; Velkommen på lds.
Det vil jeg tro er umulig at svare på. Der er mange forhold der har indflydelse på prisen( størrelse på radiator, hvor sidder den m.m.)
. Hvis vi går ud fra at ny radiator ikke passer direkte på de gamle rør så vil der nemt gå 1/2 dag med det.
En håndværker 1 dag er ca 5 - 6000 kr. og en radiator koster omkring 2000 kr. og så kommer der lidt fittings, termostat m.m. 
Så mon ikke et godt skud fra hoften er 8-9000 kr. med moms

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-11-2021 15:30:10

Jayson00 ; Velkommen på lds.
Det vil jeg tro er umulig at svare på. Der er mange forhold der har indflydelse på prisen( størrelse på radiator, hvor sidder den m.m.)
. Hvis vi går ud fra at ny radiator ikke passer direkte på de gamle rør så vil der nemt gå 1/2 dag med det.
En håndværker 1 dag er ca 5 - 6000 kr. og en radiator koster omkring 2000 kr. og så kommer der lidt fittings, termostat m.m.
Så mon ikke et godt skud fra hoften er 8-9000 kr. med moms

 Hej Erik, 

Tak for det og tak for svaret. Det passede meget godt med det som jeg har fået tilbudt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis