Kondenstørretumbler tørrer dårligt

Jeg har en whirlpool kondenstørretumbler model FT M11 82Y, som er meget lang tid om at tørre tøjet. Jeg renser filtrerene i bunden ved døren, efter hver tørring. Når tørretumbleren kører dannes der meget damp i badeværelset, hvor den står og der samles stort set ikke noget vand i opsamlingsskuffen.
Er der nogen som har en idé til hvad der kan være galt?
Vh Trine
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal man evt rense noget ved risten nederst til højre?

xqx skrev den 17-11-2021 10:11:21

Skal man evt rense noget ved risten nederst til højre?

Ja der sidder jo flere filtre, som regel følger der en børste med når du køber maskinen, som du kan bruge til at rense filtrene med, nede ved den rist kan du sikkert åbne, jeg ved ikke hvordan det fungerer på den model, men på vores er det bare en push funktion, bagefter er der så nogle riller der stopper helt til og bør renses med jævne mellemrum. Start med at prøve det hvis det ikke allerede er prøvet. 

Glemte lige, den er jo med selvrensende kondensator og inde bag risten sad bare en propel
At kondensatoren er selvrensende betyder sommetider, at du selv skal rense den. Prøv om det virker.

fase
Mener at kunne læse mig til at det er en varmepumpe tørrer. De fungerer ved, at trække varmen ud af luften uden for maskinen - præcist som en alm.- varmepumpe gør i et hus.

Problemet er, at hvis den luft maskinen arbejder med, i forvejen er meget varm og fugtig, som den ofte er i et lille badeværelse - så er der ingen marginal i luften til at tørre tøjet med. Det kan også skyldes dårlig kondensering - a maskinen sprøjter fugtig luft ud, istedet for at kondensere vandet ud af luften. REsultatet bliver det samme - maskinen prøver at tørre dit varme fugtige tøj med varm og fugtig luft.

Du kan prøve, at lufte godt ud. Åbn vindue og/eller dør så der løbende kommer tør luft til.

(Og hvis det ikke virker, så skift til en tørrer baseret på traditionel teknologi, og ikke varmepumpe. De er 5-700 kr dyrere i drift om året, men koster normalt under halvdelen. )  

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis