Tolerance for dørkarm i vater?

Hej
Vi har fået sat en dobbelt terassedør i og jeg skal til selv at lave lysning rundt. Nu kan jeg så konstatere at den ikke er helt i lod. Ikke nok til at den ikke kan stå stille i en vilkårlig åben position, men ca 1,2 cm fra top til bund. Karmen er ret høj - 2,4m da der er et fast, smalt vindue øverst. Bundstykket er også skævt. Ca 3 mm over 130 cm. Er det pjat at brokke sig over?
Der er fræset not ud til lysningen og sætter jeg den i der, bliver hjørnerne jo så ikke 90 grader og indfatningernes samling mindre køn? På den anden side så siger min trigonometri at det er under 0,4 grader så?

… kan bare se det når jeg holder mit vaterpas mod. Boblen er ude og røre den ene streg. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke ses bagefter. Og du skal prøve at vende din lodstok om og se om du får samme resultat.
Det vigtigste er at døren går godt og at der er nogenlunde lige sprække hele vejen imellem karm og dørplade,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har vendt vaterpasset. Samme resultat. Og den er enig med min krydslaser. Men ja - det er langt under 1 grad
Mellem dør og karm ser det rigtigt pænt ud. Det er nok bare min OCD og trang til mikrometer præcision der lider   
Selve gulvet (det er et gammelt hus) har et fald på over 1 cm. Det bliver sgu sjovt at udjævne den forskel pænt   
1 cm fald på et gulv er ikke meget hvis det er over hele rummet, og ganske uden betydning. Er det på de 80 cm ca. som er dørbredden så er det lige rigelig. Det vigtigste er jævnhed hvis vi taler om træ/klikgulv bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er over ca 1 m. Det er en 100 år gammel murermestervilla. Gulvet er skævt i hele huset. Sikkert de originale brædder på de originale bjælker. Lagde en glaskugle på gulvet da jeg flyttede ind for 10 år siden. Den triller stadig rundt og leder efter det laveste sted. Charmen ved gamle huse   Klikgulv og lign er “forbudt her ;-) Men derfor kan man jo godt montere en dør så den er i lod og vater.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis