Lægning af klikgulv

Hej - min mand er blevet god til selve lægning af klikgulv - men vi er i tvivl om hvordan mønstreret skal lægges eller om det mest korrekte er at sikre at det lægges mere adhoc? Med mønster mener jeg at de samme linjer går igen så ex hver andet eller tredje bræt er savet af samme sted og derfor er samme sted hver gang. Kan nogle guide? Jeg får også lige lagt er billede op.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mest enkelt at der bliver lidt mønster i det. Det gøres ved at bruge det stykke man saver af i 1. række  som start på 2. række. Der skal dog være minimum 40 cm imellem samlinger så hvis det ikke bliver tilfældet så genbruger man 1. rest som start i 3. række. Eller længere henne. Det er meget svært at undgå mønster hvis man vil undgå for meget spild. Er der opstået et mønster så bør man fortsætte det selv om der kommer en forhindring i form af et indhak i rummet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil sige det er en smagssag om der skal være mønster eller ej. Man får lidt mere spild uden fortløbende mønster, men med lidt omtanke kan det holdes minimalt. Er for nylig blevet færdig med at lægge 87 m2 fuldlimet i 7 rum uden mønster til en kvadratmeterpris der fremmede sparsommelighed. Endte med 2,5-3,0 m2 spild vil jeg tro. 
Gør som Erik siger - det bliver pænest - eneste aber dabei er, at hvis overfladen på jeres klikgulv IKKE er rigtig træ. Typisk er de enkelte brædder helt ens i overfladen på laminatgulv. Og så kan I ende med også at lave mønster ift. overfladen, hvor I har samme knast/åretegning i et ensartet mønster henover gulvet. Men det kommer selvfølgeligt an på overfladens look. 

Mvh Troels
Rød viser hvordan mønster kunne være. Og ja der er mere spild men det er vi villige til hvis det er ‘det mest professionelle look’ . Det er rigtig træ vi har (lakeret) så der er årer mm. Ift mønster er det mere de afskårne linjer som jeg mener udgør mønsteret men kan forstå det er en smagssag mest - så mange tak for input😀
Ang. lægge mønster er der ikke noget der er rigtigt eller forkert.

Den mest økonomiske er som Erik beskriver, at lægge gulvet med flyverstød. Dog skal man huske at flyverstød kun må flugte over hver tredje bræt hvis der ikke er underlag der kan fastholde samlingerne.

En mere elegant løsning er, at samlingerne ligger i en lige linje diagonalt når gulvet betragtes frå en skrå vinkel, men reglen om samlinger over hvert tredje samling  skal stadig overholdes hvis den elegante løsning ikke skal kompromitteres.

Hvor resultatet  virkelig skilles fårene fra bukkene er hvordan afslutningen er mod væggene er udført. Kun amatører og rumænske håndværkere starter med et gulvbræt i fuld bredde og afslutter med et smallere bræt i den modsatte ende - det er virkelig afskyeligt.

Bredden af afslutningen mod vægge bør som minimum være ens i længderetningen målt på gulvbrættes afslutning mod væg. Den mest elegante måde er at lægge gulvet som en friselægning, men det kræver naturligvis et vist overblik over arbejdets omfang. 

Det kan betyde at frise brættet er bredere end resten af gulvplankerne for at få kabalen til at gå op, men resultatet kan være virkelig elegant.

En friselægning har desuden den fordel, at skævheder i væggene sløres. En anden fordel er, at er hvis man ikke fra start er en haj med en høvl - så bliver man det.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Vedr. start på gulvet så måler jeg rummets bredde op, og dividerer ud med bredde på hver enkelt plade som der her er tale om( klikgulv)
Så vil det ALTID være muligt at få en start og slut der er større end halvdelen af et bræt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg gør mig altid umage med IKKE at få lavet et mønster, det synes jeg er pænest, men sådan er vi jo så forskellige.
Rantzau skrev den 16-11-2021 19:57:40

Ang. lægge mønster er der ikke noget der er rigtigt eller forkert.

Den mest økonomiske er som Erik beskriver, at lægge gulvet med flyverstød. Dog skal man huske at flyverstød kun må flugte over hver tredje bræt hvis der ikke er underlag der kan fastholde samlingerne.

En mere elegant løsning er, at samlingerne ligger i en lige linje diagonalt når gulvet betragtes frå en skrå vinkel, men reglen om samlinger over hvert tredje samling  skal stadig overholdes hvis den elegante løsning ikke skal kompromitteres.

Hvor resultatet  virkelig skilles fårene fra bukkene er hvordan afslutningen er mod væggene er udført. Kun amatører og rumænske håndværkere starter med et gulvbræt i fuld bredde og afslutter med et smallere bræt i den modsatte ende - det er virkelig afskyeligt.

Bredden af afslutningen mod vægge bør som minimum være ens i længderetningen målt på gulvbrættes afslutning mod væg. Den mest elegante måde er at lægge gulvet som en friselægning, men det kræver naturligvis et vist overblik over arbejdets omfang.

Det kan betyde at frise brættet er bredere end resten af gulvplankerne for at få kabalen til at gå op, men resultatet kan være virkelig elegant.

En friselægning har desuden den fordel, at skævheder i væggene sløres. En anden fordel er, at er hvis man ikke fra start er en haj med en høvl - så bliver man det.   

 Mange tak Rantzau! Kan du uddybe hvad flyverstød er og hvad man skal være obs på her ? 🙂

Flyvestød er samlinger på langs af gulvbrædderne hvor samlingen ikke er understøttet og altså ikke et mønster. Der må heller ikke laves flyvestød i det første og det sidste bræt mod vægge a.h.t. bæreevnen.

Desuden må der højst lave flyvestød i hvert 3. bræt inden for samme strøfag også a.h.t. bæreevnen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skriver om gulvbrædder på strøer.
Trådstarter spørger om klikgulv sandsynligvis på betongulv.
Så mon ikke det er 2 forskellige ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis