Placering af jordspyd

Jeg har brækket gulvet op, og skal lægge sand isolering og støbe gulv

I det samme rum skal der opsættes en ny gruppetavle og den skal jordes.

Må man banke spyddet i jorden under gulvet, og trække ledningen op der fra, eller skal det sidde udenfor. 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bedste er at sætte det udenfor, eller så tæt på en ydermur som muligt.
Huset skaber en meget tør "plet" under sig og dermed kan du risikere at du skal have flere spyd i for at opnå den rigtige overgangsmodstand.
Jeg har som elektriker en gang været oppe på at banke 3 spyd i forlængelse af hinanden ned, inden overgangsmodstanden var "rigtig".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du må gerne banke jordspyddet ned inde det rum, hvor tavlen skal være. For at overholde reglerne får du din elektrikerven til at måle overgangsmodstanden, inden du støber gulvet. Du husker lige, at kablet fra tavle til jordelektrode skal være 6 mm2, bare så du ikke skal hugge et stykke af gulvet op og udbedre fejlen. Din ven ved selvfølgelig alt om det. Jeg ville også placere elektroden udenfor om ikke med anden begrundelse at den så var til at komme til igen.

fase
S. Fabrin skrev den 15-11-2021 19:26:01

Du må gerne banke jordspyddet ned inde det rum, hvor tavlen skal være. For at overholde reglerne får du din elektrikerven til at måle overgangsmodstanden, inden du støber gulvet. Du husker lige, at kablet fra tavle til jordelektrode skal være 6 mm2, bare så du ikke skal hugge et stykke af gulvet op og udbedre fejlen. Din ven ved selvfølgelig alt om det. Jeg ville også placere elektroden udenfor om ikke med anden begrundelse at den så var til at komme til igen.

Søren hedder han... men jeg kan ikke rende ovre ved ham hele tiden. 

Hele byen spørger ham jo hele tiden om noget, sidst jeg gik der over kom min nabo ud der fra, som også skulle ha lavet noget.

Men hvis jeg skal være ærlig så tror jeg ikke han ved noget om jordspyd, tror langt de fleste trikkere de bare banker dem i og så er det godt. 

Jeg havde godt læst det om modstanden, det anede jeg ikke.

Jeg vil gerne undgå det står udenfor, så det var derfor jeg har startet tråden. 

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Jeg tror at du skal have fat i en uddannet el installatør. Det virker som om at du er ved at rode dig ud i noget du ikke kan overskue evt. konsekvenser af.
El installation er ikke for amatører. Få det nu lavet rigtigt og lovligt. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er jeg ikke.

Jeg vil bare ikke ha det står udenfor hvis det kan stå indenfor

Der er ikke noget gulv lige nu og så kunne det været rart at det kom på plads, inden jeg laver det nye gulv.

Det kaldes rettidig omhu. 

Jeg har fundet den færdigmontetet tavle jeg skal ha, jeg har kablerne på plads, altså hvor mange og størrelse, alt skal forberedes købes hjem og ligges på lager så jeg bare kan trykke på knappen den dag det skal laves, så elektrikeren ikke skal vente eller gå i stå.

Hvorfor købe det selv?

Fordi elektrikeren kan ikke få det billigere selv.

Tråden var om et jordspyd må sidde indefor, det var ikke en invitation til at komme med andre kommentarer omkring hvad jeg roder mig ud i... ALT jeg køber er ikke uden rådgivning, det er meget vigtigt at det bliver lavet rigtigt, med de rigtige ting.

Jeg har valgt dette forum i håb om fornuftig rådgivning, det er der også
.. men der er lige så mange der bare har mening, det kan jeg bare ikke bruge til noget

 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Du bliver nødt til at få målt overgangsmodstanden på dit jordspyd inden du støber gulv. Modstanden må højst være 50V/30mA = 1666,6 Ohm. Når du nu overvejer at støbe gulv over det, ville jeg vælge en lavere modstand.
Hvorfor vil du ikke have det udenfor. Det behøver ikke at være synligt, men kan fint være gravet ned.

fase
Du må gerne banke spyddet ned inde i huset, men du skal have målt overgangsmodstanden inden du støber gulv.
Et jordspyd er jo ikke bare til pynt, men har en særdeles vigtig funktion.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
klampogfusk skrev den 16-11-2021 11:04:23

Det er jeg ikke.

Jeg vil bare ikke ha det står udenfor hvis det kan stå indenfor

Der er ikke noget gulv lige nu og så kunne det været rart at det kom på plads, inden jeg laver det nye gulv.

Det kaldes rettidig omhu.

Jeg har fundet den færdigmontetet tavle jeg skal ha, jeg har kablerne på plads, altså hvor mange og størrelse, alt skal forberedes købes hjem og ligges på lager så jeg bare kan trykke på knappen den dag det skal laves, så elektrikeren ikke skal vente eller gå i stå.

Hvorfor købe det selv?

Fordi elektrikeren kan ikke få det billigere selv.

Tråden var om et jordspyd må sidde indefor, det var ikke en invitation til at komme med andre kommentarer omkring hvad jeg roder mig ud i... ALT jeg køber er ikke uden rådgivning, det er meget vigtigt at det bliver lavet rigtigt, med de rigtige ting.

Jeg har valgt dette forum i håb om fornuftig rådgivning, det er der også
.. men der er lige så mange der bare har mening, det kan jeg bare ikke bruge til noget
Jeg beklager, men det virker altså ikke som om at der kommer en rigtig elektriker og laver det. Det virker som om det er noget du selv, sammen med en fra byen, vil strikke samme. Elektrikere plejer nu selv at ville levere materialerne da de har ansvaret for at installationen og at materialerne er korrekte. Jeg har aldrig hørt andet.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er sikkert samme søren som også skulle tilslutte stikledning, men på trods at af at være elektrikker ikke kunne gennemmskue hvilken kvadrat det nuværende har hmmm.
ENHVER elektriker ved noget om jording, og ved hvad overgangsmodstand til jord er og skal være. Dette er indiskutabelt.
og nu du skal støbe gulv så husker du jo at dit rionet SKAL potentiotal udlignes..... dette ved din elektriker også hvordan skal gøres (eller burde vide.
kan dog ikke lige genneskue hvorfor du ikke vil have dit jordspyd udenfor. Søren kan jo lave et jordspyd med en tilslutning beregnet til at være under jord og dermed ikke synlig, men langt bedre end under dit hus.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis