Hm hvad gør man her ?

Hejsa. Har et landhus fra 1900. Huset er med etageadskillelse som er lavet ca år 2000. Vi overtog i 2010. Da vi havde en vandskade da vi lagde nyt tag, har vi længe tænkt at vi ville have tjekket loftet i stuen. Vi har nu brækket 1 lag gips af, et træfiberloft, en forskalling, et lag puds på rørvæv og et lag tætsiddende brædder. Vi har det som billede 1 viser. Der ligger en jerndrager midt i rummet mellem 2 vægge. Spærrne hænger ret meget ( 12 cm det væreste sted. Men de er hæftet på jerndrageren med beslag og må jo ikke have givet sig siden. Har flere spørgsmål. Er det måden man laver understøttelse af førstesalen ? Altså at der ligger en 10x10 og hviler på 2 indervægge og samtidig på de 2 spær ( spærafstand er 150 cm…) jeg skal have rettet op så jeg kan lave forskalling, gipsloft x2 osv. hvordan retter jeg bedst op til forskalling ? Har tænkt mig at save nogle små forskallingsstykker, hæfte dem lodret på spærene og så sætte en lægte i vatter på dem bagefter - er det måden ? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug xfiner i stedet for forskalling , det er meget nemmere og holder langt bedre
ellers er det den mest brugte metode
Jeg kan ikke helt følge din beskrivelse men på dit nederste billede ser det ud som om der er nogle regler der ligger af på jernbjælken i den ene ende men i den anden ende er der ikke noget til at holde dem, det er jo helt galt.
150 cm mellem bjælkerne i et gammelt hus er ikke ualmindeligt men det går selvfølgelig ikke efter nutidens standarder. Jeg tror du skal finde ud af hvorfor loftet hænger så meget og om den nuværedne konstruktion er lavet stærk nok.
Annonce
perhans skrev den 14-11-2021 22:12:48

Jeg kan ikke helt følge din beskrivelse men på dit nederste billede ser det ud som om der er nogle regler der ligger af på jernbjælken i den ene ende men i den anden ende er der ikke noget til at holde dem, det er jo helt galt.
150 cm mellem bjælkerne i et gammelt hus er ikke ualmindeligt men det går selvfølgelig ikke efter nutidens standarder. Jeg tror du skal finde ud af hvorfor loftet hænger så meget og om den nuværedne konstruktion er lavet stærk nok.

 de sider nu godt nok , den løse ende hænger i jern oppe fra

og der er jo lagt flere bjælker ind mellem de gamle , så det er fint nok , man kunne evt læge et par stykker mere ind hvor der mangler
Hvilken dimension af træ er anvendt og hvor langt spænder de over?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej igen.

De gamle spær er 150x150
De " nye " ( år 2000 ) er 145 mm. og hviler på jerndrageren i den ene ende og er påsat beslag i den anden ende, som er sat op på en 100x100 mm, som hviler på henholdsvis 2 indervægge og de 2 gamle spær ( spændet på 100x100 er fra væg til væg ca. 4.5 meter på langs af huset og ca. 1.5 meter mellem bærende væg og spær)
Spændvidden på den nye spær ( som jo altså ikke går ud til murstensvæggen ) er ca. 3 meter på den ene side af jerndrageren og næsten ud til væggen på den anden side ( ca. 4 meter )
Hvad tænker I om mit spørgsmål omkring - er det ok at gøre det med 22 mm. forskallingsbrædder skruet lodret på de gamle spær og så en regel på langs med spæret men kun skruet til det nedhængte forskallingsstykke ?Eller er jeg mere sikker hvis jeg bruger et hulbeslag i eks. 180 mm længde. Grunden til spørgsmålet er at jeg er i tvil om et stykke forskalling på 22 mm. i ca. 25 cm. længde kan holde det oppe, når trækket bliver på langs med årene.. 
Det er underdimensioneret - etageadskillelse er 150kg/m2  -samme dimensionering som til let tag - i tabellen linket nedenfor kan du se indbyrdes afstande og/eller påkrævet højde på bjælkerne.

https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/
Hvis du har haft 12cm nedbøjning (dem på 4m?) så er du langt over 1/400 ift normal.

Du kan gøre det bedre ved at påfore med ekstra træ og lægge ekstra spær ind imellem, alternativt kan du sænke loftet og bruge højere bjælker ift korrekt dimensionering som linket ovenfor.

Det ser ud som om at man har forsøgt at stroppe den oprindelige bjælke op imod jerndrageren vha jern men det ses også tydeligt at denne skråner meget ud imod siderne. Så enten er jernet ikke længere lige eller træbjælken havde allerede sat sig da drageren skulle lægges ind og man har vha jernene til nedstropning stoppet dens vandring nedad - der er nok ikke meget håb for at rette dette op udover at påfore nedad på alle andre spær.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

metoden med forskallingen er meget brugt , og det kan sagtens holde
dog ville jeg vælge at skære nogle strimler af xfiner i stedet , det er langt mere stabilt , og så risikere du ikke at det flækker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis