cover til højbed blå dampspærre

hejsa jeg har lavet nogle højbed mangler en del i nu men har plantet løg stiklinger eller hvad man kalder dem for,der regner og regner vil de ikke rådne hvis jeg ikke laver et cover til dem?jeg havde noget blå dampspærre liggende jeg tænkte jeg kunne bruge men der kommer ikke meget lys igennem,jeg kan se min hånd under dampspærren men det er langt fra som klar plast,kan det bruges eller skal det være klart?eller kan de klare enorme mængder af regn uden at rådne og der så ingen grund er til cover?og hvis det lykkes hvornår vil de begynde at spirre,og er coveret også godt mod frost?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

er det for blåt? 
Er det ikke en forkert årstid at så noget som helst?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad forstår du ved "løg stiklinger"? Du kan evt. bruge noget armeret / multiflex presenning, og så ville jeg lave overdækningen skrå, så vand / sne kan løbe / glide af, ellers bukker det bare ned og samler pytter. Du skal også lige være opmærksom på, at PVC ikke er godt i køkkenhaven.

Hellere leje end at bo på gaden.
https://kridtvejsplanter.dk/saettelog/17996-vinter-rodlog-red-arrow-250g.html?gclid=EAIaIQobChMIxNGG8q2V9AIVbYxoCR2p3wZREAQYASABEgIOfvD_BwE hej
jeg har lavet en hældning på.går ikke ud fra der sker noget da plastikken ikke kommer i berøring med jorden,men er der nogen der ved lidt om det der står i teksten?
Når det hedder vinterløg må man gå ud fra at de kan tåle frost. De rådner ikke i løbet af vinteren selv om det regner meget.
Det blå plastdug kan ikke bruges når de skal til at spire, du kan kun opnå en lidt hurtigere stigning af jordtemperatur. Det har ikke så meget at gøre med om du kan se en hånd igennem, men mere om solens stråler komme igennem med alle bølgelængder og ikke kun det blå lys.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 13-11-2021 15:11:40

Når det hedder vinterløg må man gå ud fra at de kan tåle frost. De rådner ikke i løbet af vinteren selv om det regner meget.
Det blå plastdug kan ikke bruges når de skal til at spire, du kan kun opnå en lidt hurtigere stigning af jordtemperatur. Det har ikke så meget at gøre med om du kan se en hånd igennem, men mere om solens stråler komme igennem med alle bølgelængder og ikke kun det blå lys.

Nu tænker jeg måske forkert, men når noget ser blåt (eller det mix af farver der giver en bestemt farve) ud, så skyldes jo at de blå farver (også beskrevet som korte bølgelængder)reflekteres til øjet, og dermed ikke kommer gennem plasten. Det gør derimod den resterende del af farvespekteret.

Hvilke dele af farvespekteret behøver dine planter for at spire hhv. gro?
Så længe de er under jordoverfladen får de jo ikke lys, men derimod den varme der genereres ved at en del af lyset rammer jorden. Jeg ved ikke hvilken del af farvespekteret der giver mest varme, og dermed om frasorteringen af det blålige lys er et problem eller ikke.
Når spirerne så kommer op forventer de lys. Og også her melder jeg pas mht. hvor stort et problem det manglende blålige lys er.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ved blå plast er det vel netop det blå lys der kommer igennem. Jeg tror nu planter gror bedst ved solens lys direkte. Eller over i det ultraviolette, som kommer fra de gropærer man kan købe til de mørke tider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis