Kan jeg fjerne disse jerndrager?

Hej

Jeg har et gammel kornloft som jeg vil lave om til gæsteværelse uden bad/toilet. Loft Etagen er 8 meter bred og der er etageadskillelsesbjælker 160x160 (16x16cm) væg til væg med ca 60 cm imellem. Da, det var et gammel kornloft med meget vægt var der opsat 2 H-jerndrager, se billede.

Kan jeg komme afsted med at fjerne disse? De er ikke noteret på nogle plantegninger så om jeg fjerner dem er kun baseret på om etageadskillelses bjælkerne kan bære.

KH

Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke fjerne jernbjælken uden at loftet vil gynge fælt. Jeg har alle steder med tilsvarende konstruktioner, måttet forstærke med jernbjælker eller støttevægge.

Med venlig hilsen
ktm

8 meter spændvidde er meget langt. Du kan helt sikkert ikke fjerne drageren uden at få problemer. Jeg har lidt svært ved at finde spændvidden for 160*160mm bjælker. Men vi er i hvert fald ikke oppe i 8 meter. 
Løsningen kommer jo lidt an på hvorfor du vil fjerne bjælken.
Som jeg forstår det så er det på loftet over bjælken, du vil lave værelser. Så synes bjælken ikke at være i vejen.
Er det under, så kan bjælken godt placeres oppe over etageadskillelsen, og så stroppes de 160x160 op til jernbjælken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super takker for de gode svar selv om det heller lidt imod jeg skal fjerne jernbjælkerne.

Jeg har ikke noget imod jernbjælkerne, men det er i princippet de 2 lodrette bjælker som støtter jernbjælken som jeg gerne vil af med, da de er lidt i vejen for mit projekt - Dvs udnyttelse af pladsen i rummet under.

I kan lige ane, der er 2 bjælker som støtter jernbjælken.
Dem kan du ikke undvære, men de kan sikkert godt flyttes så de evt. passer med et skillerum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis