4 G eller 5G router?

Hej til Jer.
Jeg er ved at undersøge mobilt bredbånd. Jeg kan få et 1 abn på 1000 gb/mdr til 179kr. spørgsmålet er om det på nuværende tidspunkt bedst kan betale sig at købe en brugt 4G router til ca 500 og så vente til 5G router bliver billigere eller en billig ny 5G til 650. Men hvor god er en 5G router til 650kr ?  Hvad ville i gøre. På forhånd tak.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen jeg kan se at den router til 560 ikke var til 5G men blot en alm router. Ellers ligger en 5G fra 2500 og så er det vel bedre at vente til at 5G bliver billigere. Men har i nogle kommentarer så høre jeg gerne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Her hvor vi bor er der rigtig fin dækning både på 4 g og 5g. Men hvis man køber 5g hos telmore så koster det 349 inc låne router. Det jeg kan få det for 179 men så skal jeg selv købe en router. Og så var det jeg tænkte at hvis man i første omgang købte en brugt 4g så kunne man jo altid gå over til 5g hvis det blev aktuelt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
om man vil "nøjes med 4 G fremfor 5 G handler om hastighed på download en 4G router har en teorestik max download på ca. 300 mbps, mens en 5 G ligger på en teoretisk download på ca. 30.000 mbps.... når jeg skriver teorestisk er det under optimale forhold og hvilket udstyr man ellers har, en anden kæmpe forskel er latens tiden eller lag tid. man kan sammenligne det med at hvis biler bliver selvkørende og der køre 10 biler efter hindanden  så kan de kommunikere med hinanden hvis f.eks den foreste bremser hårdt op så gøres de andre opmærksom på det med det samme, hvis det er 5 G, mens det ved 4 G er en lille forsinkelse som ville kunne medføre en potentionelt sammenstød. men hvis økonomien lige nu spille en rolle (hvilket det sikkert gør for de fleste af os) så ville jeg nok finde en brugt 4G router og så vente en par år til prisen er kommet ned i et fornuftigt prisleje.
Hej Tak for svar.
lige nu har vi et tdc bredbånd over kobber. en nu og her test siger 9,8 Mbit/s . Så kunne det bare fordobles ville det gi meget. Hele øvelsen kommer af at fruen går på efterløn hvilket giver en markant nedgang i indtægterne. Så må man jo prøve at spare hvor man kan. Med det ovennævnte abo kan vi ved helt at opsige You See spare ca 100kr/mdr samtidig med at vi får en hurtigere forbindelse. Det med latenstid, er det ikke mest vigtigt hvis man spiller over nettet?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jo hvis man spiller spil hvor der kræves hurtige reaktioner som counterstrik og andre lign skydespil
Ja jeg /vi spiller overhovedet ikke, det handler mest om at kunne streame dr og filmstriben samt svt.play. Pt er der meget hakken når vi streamer fra dr.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vi bruger 4G i sommerhuset, det duer fint til 2ipads og 2 telefonener som streamer en fredag aften.

Vi har lidt langt til masten, og lidt træer i vejen, men vi får altid mellem 30-50mbit download, så der klager vi ikke.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 12-11-2021 20:31:20

Vi bruger 4G i sommerhuset, det duer fint til 2ipads og 2 telefonener som streamer en fredag aften.

Vi har lidt langt til masten, og lidt træer i vejen, men vi får altid mellem 30-50mbit download, så der klager vi ikke.

 Vi kan se masten herfra i luftlinie. måske 500m. 30-50 mbit er jo 3-5gange det vi har nu og til en billigere penge. Så det skal blive interessant at prøve det.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det skal nok virke så. Vi har antennen siddende udendørs, men der er nøjagtigt 1km til masten.

Undersøg lige på Telmores dækningskort, at de rent faktisk operere på den antenne i kan se.

Vi har to master på øen hvor sommerhuset ligger, og det er forskellige operatører. Vi valgte så Telenor, da vi kunne se på deres kort at de benyttede masten tættest på.

Vi skifter til Lebara nu her, da de opererer på samme netværk, men man kan få 200GB data for 119kr. pr måned. Hvis man opbruger alt data midt i måneden, fornyer abonnementet sig selv, og starter en ny måned.

Det er ret smart hvis man ikke bruger så meget, eller ikke kommer i sommerhuset det meste af vinteren. Og 200GB er alligevel en hel del.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis