Understøtning af skillevægge

Jeg har et hus hvor jeg har fjernet fliser, trægulv/strøer, beton og slagger. Det eneste der er tilbage inde i huset er 75 mm gasbeton skillevægge der er midlertidig klodset op på mursten. Jeg skal have støbt nyt gulv med gulvvarme og flydende trægulv/fliser ovenpå (leca, 225 mm flamingo, rio-net, 100 mm beton med 20 mm gulvvarmerør indstøbt). Mit spørgsmål går på hvad jeg gør ved mine skillevægge. Gulvniveauet er cirka 20 cm oppe på skillevæggene. Der er ikke nogen af væggene der er bærende men de kan jo ikke holde sig selv. Jeg har overvejet at mure nogle lecablokke under og så støbe hver rum for sig eller korte væggene af så gulvet kan støbes ind under. Jeg tvivler på at den sidste løsning er særlig praktisk. Er der nogen der har nogle gode/bedre ideer? Hvad med kuldebroer i forbindelse med lecablokke løsningen, er det et problem?

Jeg var iøvrigt så "heldig" at der var 65 cm slagger i den ene ende af huset så jeg har tænkt mig at få blæst lecanødder (+-50 m3) ind til at fylde op med. Hvis nogen kender nogen billige forhandlere er jeg meget interesseret.

Superman
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
>eller korte væggene af så gulvet kan støbes >ind under

Husk at lyden forplanter sig, hvis gulvet fortsætter ind i næste rum, og væggene står ovenpå gulvet.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej støbe freak !!

Du vil ikke få problemer med kuldebroer da Lecaen isolere ganske godt.
Hvis du ser hvordan gulvet lavet i et nyt hus så står skillevægge ofte på en lecablok, og gulvet er så støbt i de enkelte rum hver for sig. Du bør bare huske et stykke sokkel pap mellem leca og skillevæg for at sikre 100 procent mod optrængende fugt. Og så i øvrigt få lavet en god understøtning af skillevægene når du "genmonterer" disse på det nye gulv.
Om Leca kan købes billigt ved jeg ikke men du kan da forsøge hos FIBO også, de to fabrikker graver fra hver sin side af samme lerknold mellem Randers og Århus. måske er der forskel på prisen de to fabrikker imellem. Det billigst er sikkert løst leveret eller evt. blæst ind fra en af deres special biler. Jeg ved heller ikk om man kan købe direkte fra fabrikkerne men det er da et forsøg værd.

Venligst Njord smile


MVH Njord
Tak for de hurtige svar. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at "genmontere" væggene på det nye gulv. Hvis jeg understøtter med lecablokke (det bliver iøvrigt ikke helt billigt i et 176 m2 hus) så bliver der vel ikke nogen genmontering i det jeg så støber hver rum for sig cirka 20 cm oppe på gasbetonen med evt en kantisolering. Til jeres information kan jeg fortælle at Leca ikke sælger direkte til private og at jeg fra et byggemarked har fået at vide at Fibo har overtaget Leca!!!

Når nu jeg har fået nogle af de erfarne rotter i tale så har jeg lige et tillægsspørgsmål: Jeg skal lave to nye gips skillevægge når jeg har lagt flydende 14 mm lamelparket gulv. Jeg vil helst lægge gulvet først da det er nemmere at ligge som et langt rum (i forbindelse med stuen) men kan det give problemer med det flydende gulv?

Superman
Rettelse: Jeg har lige snakket med Fibo. De har ikke overtaget Leca i Danmark (endnu!!!) og de sælger iøvrigt heller ikke direkte til private.

Superman
Til PeterR.

På Leca's hjemmeside www.Leca.dk kan du gå ind på "Leca's verden" der står hvad du søger.

Superman
Det jeg mener med genmonteringen er at hvis du vælger at støbe gulvet ud i et så skal skillevægene, der hænger frit understøbningen, jo forbindes med gulvet igen.

Du skriver at du vil lave en kant isolering og det skal du selvfølgeligt også ud mod ydervægge men det bruges ikke meget ind mod skillevæggene.

Hvad angår dit gulvlægge projekt kan jeg fint følge dit i hvad der er lettest. Men et sådan gulv bør lægges flydende og der med i de enkelte rum hver for sig. Jeg har selv overvejet lidt det samme men dog med det formål at lettere kunne ændre påskillerummens placering på et senere tidspunkt. Og her blev jeg kraftigt frarådet at lægge gulvet ud i et stykke.

Men når du kender den mængde LECA du skal bruge er det jo let at indhente tilbud fra en del forskellige leverandører. Og så slutte af med at presse det par stykker der har den bedste pris yderligere.

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis