Kondensisolering af indvendige tagnedløb

Jeg håber meget, der er en person her på forummet med reel kendskab til regler eller bedste praksis for kondensisolering af tagnedløb.

Sagen er den, at vi er ved at få lavet en tilbygning. I den sammenhæng tog jeg en stribe billeder af tagnedløb, da jeg var i tvivl om, hvor vidt de var korrekt kondensisolerede, og vi vil meget nødig stå om en årrække og have problemer med råd eller svamp.

På billederne er der desværre allerede lukket af til det meste af de to nedløb, som går fra flat tag. Her er de billeder, jeg tog:


​​


Jeg bad entreprenøren om at dokumentere, at der var korrekt kondensisoleret efter gældende foreskrifter, og han sendte mig dette billede:


Jeg er selv meget i tvivl, og har brug for lidt hjælp til at vurdere, om dette er korrekt udført, så vi ikke om 10 år står i en situation, hvor der er råd eller svamp.

Håber nogen her kan bidrage og ved, om det I ser her er i orden (og hvis det ikke er, kan beskrive hvordan det skulle være lavet).

På forhånd stor tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen, der har viden om dette?
Når jeg har set det udført andre steder, så er Rockwool vel ikke i direkte berøring med nedløb, og noget af træet rører næsten direkte?
Det er ikke rockwool ( du har glasuld) eller træ imod nedløb der er problemet. Det der skal beskyttes imod er at røret på ydersiden er varmere end på indersiden. Så den må ikke sidde på den varmes side af isolering når der løberkold regnvand ned igennem den.
Hvis det er tilfældet vil vand kondensere på rørets overflade.
Er vi enige om at røret går ned på ydersiden af væg isolering ?
Så mener jeg kun der er tilbage at lægge isolering omkring røret i forbindelse med loft isolering.
Det er det samme når man har koldvandsrør der går igennem et varmt rum. Man siger at røret sveder. Det afhjælpes med at sætte rørskåle omkring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-11-2021 22:13:55

Er vi enige om at røret går ned på ydersiden af væg isolering ?

Som sådan, så går røret jo nærmest midt i isoleringen, men måske er billedet her forklarende:

Som I kan se, så er der en et lag glasuld inderst (markeret med rød), derpå en plastmembran derpå endnu et lag glasuld yderst (markeret med blå).

Svarer det på spørgsmålet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis