Træbjælke og harpiks

Hej
Jeg vil gerne prøve at bygge en elektrisk guitar og har købt "Spanish Cedar" (til at lave hals af), som siges at være en lettere udgave af mahogni.  
Jeg har haft det i et halvt år, og der er begyndt at komme "harpiks" prikker på den ene side af træet. Jeg er ikke sikker på hvad det er, men det ligner harpiks.
Når jeg forstørrer billedet, ligner det jordbærmarmelade og så klæber det lille smule når man trykker på det.
Det kan man ikke lakere på, vel ?  
 

 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at slibe overfladen,og derefter stryge med knastlak.

bh
Hvis du kan opløse det i sprit, er det harpiks. Prøv at duppe med en vatpind der er dyppet i sprit på en af pletterne (vælg en plet i kanten eller enden så du ikke ødelægger noget) og se om du kan "trække" det opløste ud feks med et kaffefilter.
Det gælder om at få harpiksen ud, for lak vil sandsynligvis ikke binde ordenligt på det, og så er det projekt kuldsejlet, hvilket er ærgerligt med så flot træ.
Held og lykke med projektet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak.
Knastlak - er det ikke det samme som shellak?  
Jeg har overvejet at "lakere" med shellak. Men det bliver nok Danish oil.

PinkHenrik - jeg har prøvet at fjerne en plet med husholdningssprit og køkkenrulle, jeg ved ikke hvorfor du foreslår kaffefilter, men køkkenrullen kunne godt fjerne det som lå på overfladen, men pletten er der endnu.
Jeg har savet det groft ud, til hals og hoved, og inde i træet set det pletfrit ud.
Men det er den flade side med pletter som jeg skal lime gribebræt på.
Det skal måske bare skrabes væk med en ziehklinge.  

Når jeg skrev kaffefilter er det fordi jeg engang var ude for at wc papir afgav noget "farve" til træet. Kaffefilter er som regel helt rent papir og så suger det godt og findes i de fleste hjem   
Godt at se at det kun er overfladen der er ramt, det kunne godt være at Ziehklingen kan klare opgaven, ellers kunne en høvl være vejen frem.
Gem det stykke du har skåret af, og brug det til forsøg, både når det kommer til slibning og efterbehandling.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Knastlak - er det ikke det samme som shellak?   

Det er det samme. 👍

Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Shellak og knastelak er ikke altid det samme. Du kan få knastelak på vandbasis hvor shellak er opløseligt i sprit.

Danish Oil er ikke egnet til et gribebræt. Der kan du med fordel anvende hærdende olier beregnet til flittig håndtering, eksempelvis Tru-Oil.

Det bruger jeg til geværskæfter som også er udsat for "fingernas".

Harpiksrester o.lign. fjernes lettest ved enten at høvle eller slibe overfladen. Med væsker risikerer du misfarvning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flot lavet Rantzau.
Det er måske ikke det bedste billede, men jeg har en gang købt 250ml Danish oil for at prøve det og bl.a. min filet kniv har fået et par lag og olien hærder altså.
Det er næsten 10 år siden og jeg bruger kniven hver dag.

Hvis hvis du mener at true oil hærder bedre end Danish oil, så er det måske værd at prøve.
Men om gribebræt skal have olie, ved jeg ikke endnu.
Ikke alle bruger det,  men "lemon oil" og andre typer bliver solgt til formålet.
Resten af guitaren skal have Danish/True olie, måske.

Jeg har tænkt på olien fordi jeg vil lave det hele selv. Det er jo nemt at smøre olie på i forhold til at lakere med kompressor og sprøjtepistol.
Men jeg er meget i tvivl om kombinationen af bejdse og olie.

Det må gerne se ca. sådan ud til sidst   

Jeg kan bedst lide den her :

Jeg ved, at de blander spritbejdse med nitro/cellulose lak og sprøjter først gul farve, så lidt mere rødlige nuancer mod kanten og til sidst sort lige ved kanten.  Jeg har på fornemmelsen, at de guitarkroppe som få sort ved kanten, er dem som er blevet spartlet ved kanten pga. fejl   
Tror I det kan lade sig gøre at lave sådan en farveovergang med spritbejdse og så afslutte med Danish/True olie ?
Eller bliver det for mørkt og for kedeligt at se på?
Jeg har købt omkring 10 pakker spritbejdse med de rigtige farver.
Også på de originale Les Paul's,hele bagsiden få en kirsebær agtige farve, som er lidt mere rødlig end mahogni.
Fronten er lavet af ahorn.
 

Husk nu lige at tage en hulens masse billeder og opret et projekt, så vi andre kan lære noget af dine "sværslag" og give dig et klap på skulderen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Både Danish Oil og Tru-Oil fungerer fint på spritbejdse, men du skal sprøjte bejdsen i tynde lag med en fin sprøjtepistol for at få den overgang du ønsker. Airbrush til grafiske opgaver er perfekt.

Den umiddelbare forskel på Danish Oil og True-Oil er glansen. Med sidstnævnte får du en højglans der oftest ses på guitarer.

  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Det går ikke så hurtigt med projektet :-) 

Jeg skal på et tidspunkt lime en ahorn plade på toppen af en mahogni plade. 
Mahogni er limet sammen af 2 stk som støder sammen på midten. Jeg har tegnet åreretning.  
Træ slå sig på en bestemt måde.
Er A ikke den bedste måde at lime dem sammen på? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også