Hvilken maler/grunder til kobberrør?

Har lige fået nye VVS-installationer.
Der er en del kobberrør og jernrør som skal males.
Hvilken maling bør jeg anvende til koberrør og jernrør sådan jeg der ikke trænger grøn ir igennem fra kobber eller rust fra jernrør?
Kobberrør er nye.
Jernrør er gamle og har i forvejen noget maling på dem af ukendt type.

Burde jeg ikke kunne bruge en glat hvid hammerlak som denne til det hele?
https://www.jemogfix.dk/hammerite-metalmaling-hvid-glat-effekt-250-ml/6110/9012263/

Uden grunder eller noget.
Hvis den tidligere maling har været vandbaseret - er det så et problem at bruger hammerlak ovenpå?
Jeg ved, at man normalt ikke må bruge oliebaseret oven på vandbaseret. Men jeg mener også, at hammerite er lidt anderledes end de fleste malinger idet den f.eks. kan males direkte oven på rust.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu håber jeg ikke at der er jernrør etfer kobberrør , da der giver tæring , men angående maling så en ganske alm 50 glans vandbaseret plastmaling  god nok ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 11-11-2021 17:33:46

Nu håber jeg ikke at der er jernrør etfer kobberrør , da der giver tæring , men angående maling så en ganske alm 50 glans vandbaseret plastmaling  god nok ..

 VVS'eren sagde, at det ikke betyder noget med materialesammenblanding i det varmesystem vi har idet der ikke kommer nyt vand i hele tiden. Det skulle ift. ham kun være et problem med tæring, hvis der kommer frisk vand til med ilt i.

Det er ham der er autoriseret, så jeg må gå ud fra, at han ved, hvad han snakker om.

Jeg har tidligere prøvet med alm. vandbaseret højglansmaling på kobber og der kom det grønne igennem. Det er derfor jeg spørger :-)
hej

det du skriver angående materialesammenblanding i varmeanlæg kontra brugsvand er korrekt ........iflg en gammel VVS er 

nu har jeg ikke specifikationerne ang. maling på kobber lige ved hånden , men tænk lige på at du jo ikke maler din bil kun med toplakken ......... der kræves den rigtige grunder osv. ......... hvis du har malet med en højglansmaling er det med næsten 100% sikkerhed en topmaling  du har brugt og en sådan kan ALDRIG stå alene ......

set med en autolakerers øjne ............. 

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ir på kobberrør kan ikke forhindres med maling og ir forekommer altid på de kolde installationer. Du får et bedre resultat ved at isolerer mod kulde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-11-2021 22:28:42

Ir på kobberrør kan ikke forhindres med maling og ir forekommer altid på de kolde installationer. Du får et bedre resultat ved at isolerer mod kulde.

 Det er radiatorrør. De er ikke kolde.


Ingen der har erfaring med hammerite på kobber?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også