Krænkede kartofler?

Det er jo mortensaften i aften og vi spiste både “hvide” kartofler og “brunende” kartofler, samt naturligvis and(ebryster), gele, rødkål og sovs i rigelige mængder.

Så kom jeg til at tænke på, om ikke kartofler efterhånden også snart bliver krænkede, når de således bliver kaldt både “brunede” og “hvide”? 🤪

Lidt i samme boldgade som når folk bliver stødt over, at man kalder deres kørestol for “rullestol”! Rullepølser skal vel således fremover omtales som “kørepølse”? 😇


Træd ikke på mine ledninger :o)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov hov, kørepølse er den nede fra cirkel k.

Elektronikteknikeren
I Polen spiser de blå kartofler og karpe i aften - så der har de ingen udfordringer med krænket kartofler. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
For at blive i "krænkelses kulturen",  så er der slet ingen der har tænk på vores stjernetegn...

Vandmanden, kunne så hedde "Vandpersonen".
Tyren kunne så hedde " Kreaturet".
Vædderen kunne så hedde "Fåret"
jomfruen kunne så hedde "Ikke-seksuelt-aktiv-person".    
  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Frank Chr. skrev den 10-11-2021 21:07:49

I Polen spiser de blå kartofler og karpe i aften - så der har de ingen udfordringer med krænket kartofler. 

 Det kan være at Smølferne bliver krænket   


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ja, man skal passe meget på, hvad man kaster sig ud i af betragtninger nu om stunder. For en 5-6 år siden var vi til begravelse med en grønlandsk veninde, som drak sig ihjel i en ret ung alder. Ved den efterfølgende kaffemik kom man ind på netop dette emne, og i min uvidenhed kom jeg til at spørger om den korrekte betegnelse for indfødte grønlændere og andre nordboere så ikke var "eskimo". DET skulle jeg så ikke have gjort. Sikke stramme disse folk blev i maskerne. Jeg blev heftigt belært om, at det hedder inuitter, og så skulle der bestemt ikke tales mere om det.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det er meget trist at nogle kan blive stødt når hensigten jo helt tydeligt ikke er at støde dem, men man spørger af nysgerrighed og uvidenhed. Krænkelsesparat hedder det vist i dag.

Det er først inden for de sidste par år at jeg selv er blevet klar over at Eskimo nu er et skældsord. Jeg kunne nemt selv være faldet i den fælde for 5-6 år siden.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
A propos grønlænder, inuit, eskimo, krakamut (som oprindeligt aldrig har været meningen skulle være nedsættende) Så så fik jeg engang og vide, at det grønlandske ord for en dansker (som jeg ikke lige kan skrive til) faktisk betyder "dem med de store næser" Hvabehar.. så fik I lige den og tygge på..   ..og det var ikke for at være næsvis.
ktm skrev den 11-11-2021 11:44:19

Ja, man skal passe meget på, hvad man kaster sig ud i af betragtninger nu om stunder. For en 5-6 år siden var vi til begravelse med en grønlandsk veninde, som drak sig ihjel i en ret ung alder. Ved den efterfølgende kaffemik kom man ind på netop dette emne, og i min uvidenhed kom jeg til at spørger om den korrekte betegnelse for indfødte grønlændere og andre nordboere så ikke var "eskimo". DET skulle jeg så ikke have gjort. Sikke stramme disse folk blev i maskerne. Jeg blev heftigt belært om, at det hedder inuitter, og så skulle der bestemt ikke tales mere om det.

 Så forstår jeg ikke, hvorfor “eskimo” blev droppet som is-navn. Mig bekendt er der ikke noget der “inuit-is”? 😕


Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg mener heller ikke at alle firmaer har droppet deres Eskimo is.
Og langt de fleste stål murer skeer laves stadig på fabrikken Eskimo i Herning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nåh men, det er nok et spørgsmål om tid, før en eller anden føler sig krænket - og så må fabrikken skifte navn på deres produkter. 😅


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også