Pudsning af ældre gasbetonvæg

Hej alle.

Jeg skal have pudset vægge op, og søger lidt tips. Der er tale om gamle gasbetonvægge, og min oprindelige plan efter at have læst om det, var at lave et udkast, og derefter pudse op.

Ved elektrikerens besøg igår, sagde han, at de murere han snakker med, altid siger at nedpudsning er det eneste der holder ved vægge i den her tilstand. Generelt er fugerne ret løse, enkelte blokke er lidt løse, og der er en revne et sted på ydervæggen. Vil I give ham ret? Og hvis ja, hvor glat skal væggene være før første pudslag med net? Lige nu buler det jo ud mange steder ved fugerne.

I stedet for udkast, er der så en primer man kan bruge? Jeg kan forstå, at det med udkast ikke er helt nemt.

Mvh.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke det er nødvendigt med netpuds.
Udkast er nu ikke så svær. Det er mest at komme igang, så gør øvelse dig til 1/2 mester. Du skal på ingen måde glatte udkastet ud, men der kan godt stryges let henover med et bræt så de knotter der sidder længst ude stryges af. Ved udkast skal man vente til mindst dagen efter før der pudses ovenpå.
Alternativ kan man smøre væggen med lidt tynd fliselim. Det skal dække hele væggen. Her skal man pudse samme dag, altså det man kalder vådt i vådt.
Alle processer kræver for vanding af muren så vandet ikke suges ud af mørtel alt for hurtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar. Jeg vil prøve med udkast. Er det 1 del cement til 3 dele bakkesand + vand? Og kan man godt smadre udkastet på en uge før man får pudset, eller skal man pudse inden for et bestemt tidsrum efter udkastet?

Før jeg kan komme i gang, skal jeg have fundet ud af, hvad jeg skal gøre ved en revne, der hvor indervæg møder ydermur. Revnen er helt op til 4 cm bred. Der er pudset op imellem murene, men de fleste steder er pudset faldet af. Har du et forslag til, hvordan jeg kan løse det? Jeg har overvejet, om jeg bare skal pudse det ´sidelæns´. Har også overvejet at klæbe et tyndt lag flamingo på ydervæggen, og så pudse hen til, så der ikke opstår revne imellem inder- og ydervæg. Eller ville det bedste være at fjerne alt puds og så mure op med nogen tynde stykker gasbeton?

Mvh. 
Har du overvejet at kradse de løse fuger ud og reparere dem inden du pudser væggen? De løse sten kommer ikke tik at sidde bedre fast fordi der bliver pudset over på dem.
Sprækken mellem de to mure kan du evt. give noget gasbetonlim, som fås i patroner. Bank evt. et langt søm ind i ydervæggen inden du limer.

fase
Hej, tak for svar. Ja, de fuger der var fingerløse har jeg fjernet og repareret på. (Det oprindelige indlæg er nogle uger gammelt, så er kommet lidt videre)
Hvad mener du med gasbetonlimen? Det er jo en bred revne(4cm).
Udkast kan godt laves mange dage før selve pudsning, men pas på ikke at vente så længe at der samler sig støv fra anden byggearbejde, for så skal muren støvsuges forinden pudsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Folmer Grøn skrev den 30-11-2021 22:22:24

Hej, tak for svar. Ja, de fuger der var fingerløse har jeg fjernet og repareret på. (Det oprindelige indlæg er nogle uger gammelt, så er kommet lidt videre)
Hvad mener du med gasbetonlimen? Det er jo en bred revne(4cm).

 Det er jo svært at se, hvor bred fugen er, så derfor rådet om lim. I stedet kan du bruge en blanding af sand og cement.


fase
Husk lige at når/hvis du pudser væggen så skal du gøre det med mørtel, din egen opskrift er beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ville gå med lim i stedet for udkast,1/3 Er alt for stærkt på gasbeton og der er store chancer for at det slår fra.
johnm skrev den 01-12-2021 08:42:30

Jeg ville gå med lim i stedet for udkast,1/3 Er alt for stærkt på gasbeton og der er store chancer for at det slår fra.

 Jeg ville bruge 1 til 4 i blandingen til udkast, det er ikke for stærkt til gasbeton, og det slår ikke fra.


fase
Fair nok men det er bare min erfaring gennem 40 år som murer. Ang. fliseklæb kan man trække det på med en tandspartel også pudse når det er tørt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis