Pudsning af ældre gasbetonvæg

Hej alle.

Jeg skal have pudset vægge op, og søger lidt tips. Der er tale om gamle gasbetonvægge, og min oprindelige plan efter at have læst om det, var at lave et udkast, og derefter pudse op.

Ved elektrikerens besøg igår, sagde han, at de murere han snakker med, altid siger at nedpudsning er det eneste der holder ved vægge i den her tilstand. Generelt er fugerne ret løse, enkelte blokke er lidt løse, og der er en revne et sted på ydervæggen. Vil I give ham ret? Og hvis ja, hvor glat skal væggene være før første pudslag med net? Lige nu buler det jo ud mange steder ved fugerne.

I stedet for udkast, er der så en primer man kan bruge? Jeg kan forstå, at det med udkast ikke er helt nemt.

Mvh.
Hej alle. Jeg skal have pudset vægge op, og søger... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
johnm skrev den 01-12-2021 09:20:24

Fair nok men det er bare min erfaring gennem 40 år som murer. Ang. fliseklæb kan man trække det på med en tandspartel også pudse når det er tørt.

 Du kan sikkert som uddannet murer gøre det betydeligt hurtigere end en, der ikke har prøvet det før. For gør det selv folk tager ting for det meste betydelig længere tid end for en faglært. Det er en af grundene til at anbefale udkast. Jeg har selv brugt udkast med godt resultat, og uden at det faldt af. 


fase
Tak for svar. Ift. fliseklæb, er det så ikke meningen at man kører vådt i vådt? Nu skriver du, at man skal lade den tørre. Jeg har også læst at udkastets sammensætning afhænger af om fugerne er af kalkmørtel eller cementmørtel. Det aner jeg simpelthen ikke hvordan man ser. Og er det vigtigt?
Er det fint med sand 0-4 mm til udkastet?
Vådt i vådt eller tørt hvis man vælger tørt skal det bare være lidt ujævnt ligesom udkast , derfor tandspartel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis