Revner i maling

Hej,
Efter at have istandsat køkken i et par måneder, tænkte jeg at væggene endelig var klar til den afsluttende maling.
Har fjernet maling + tapet, skrabet al den genstridige limfarve af + fuldspartlet og grundet med forankringsgrunder.
Efter at være blevet rådgivet af flere fagfolk, efterlod jeg enkelte områder med brun maling (?), der var nærmest umulig at få af. Jeg fik besked på, at lade det blive.
Men efter jeg har påført malerprøven på netop disse områder, er følgende revner kommet efter tørring.
Arg! - hvad stiller jeg op? Skal det brune lag af og, i så fald, hvordan? Har haft stålbørste og alverdens andre remedier på de andre områder pga limfarve, og gav det også et forsøg på det brune, uden held, så jeg føler jeg har opbrugt alle de værktøjer, jeg kender til.

Al hjælp og gode råd modtages med stor taknemlighed!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har overvejet om jeg skal forsøge mig med en varmepistol i stedet.

Og - det er vel ikke en mulighed at male det over? 
Jeg ville nok male de brune pletter med to gange spærregrunder, før jeg maler med slutmalingen. Om revnerne skyldes den brune farve eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men spærregrunder forhindrer gennemslag fra den brune farve.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er limfarven der bliver blød når du kører den nye maling på ovenpå, når det efterfølgende tørrer op så revner det -  risikoen for at det bobler/revner vil vedblive at være til stede selvom man kører en spærregrunder udenpå.

Limfarve skal opløses inden mekanisk afrensning jvf tidligere indlæg:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/65894/s/tips-til-at-fjerne-limfarve
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/163820/s/nedvaskning-eller-fiksering-af-limfarve

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak for svar og links!
Det giver god mening, at det er limfarven der får det til at drille.
Jeg har brugt forskellige metoder til at få den brune maling af + limfarven af. Grundrens, opblødning med varmt vand, stålbørste, men det er virkelig genstridigt og trods enormt meget knofedt og trætte arme, ryger der meget lidt af. Jeg har ikke forsøgt mig med tapetopløser, så der ligger måske en løsning der :)

Det giver ikke mening at tage den brune maling + malerprøven af med en varmepistol? 
Jeg har ingen erfaring ift at bruge varmepistol - det vil nok blive blødt men er i tvivl om det får det til at slippe underlaget lettere.

Nu har du malet ovenpå så du skal nok have det ridset grundigt inden du forsøger at opbløde det igen

Jeg har også selv kæmpet en del ifm at fjerne gammelt tapet med mange lag maling - det der virkede for mig var nogle gamle lagner man skyller i sit sæbevand/opløser og sømmer op på væggen + et stykke dampspærre/plast udenpå igen så det ikke kan fordampe væk fra væggen.

Når det har siddet i nogle timer laver man en prøve et sted om det er blevet blødt ellers mere vand + varme i rummet + tid. Når man fjerner det igen er det bedst at gøre det i nogle sektioner så det ikke når at tørre igen op igen - jeg har haft god gavn af at investere i en tapetskraber i den forbindelse.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Mange tak for virkelig gode råd og inputs, BOFH.

Nu hvor jeg går væggen og det brune områder over igen, så kunne det faktisk godt være lak i stedet for en blank maling. Så måske jeg skal tage forskelige metoder i brug til de forskellige lag.
Åh, at være ny i istandsættelse!

Men ja, jeg skal helt sikkert bruge mere tid og nye metoder til opblødning - og nok også anskaffe mig en tapetskraber.

Jeg tænker på, om “forankringsgrunder” (mikrodispers) kan dække det? Man kan jo evt. forsøge på en lille plet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg ville nok forsøge mig med en Damprenser.

Kærcher har fx en model til under 1000 kr i fx Bauhaus.

Det burde kunne opbløde det med deres "jet-dyse".
For mig at se, har du ikke fuldspartlet. Så ville hele fladen være dækket af spartelmasse.
Selv hvis malingen ikke krakelerede, vil du ikke få en pæn ens flade, da underlaget er forskelligt hvor der er spartelmasse og lak. Bl.a. fordi spartelmassen suger forankringsgrunderen, mens det kommer til at sidde som en stor plamage på lakken. Og for meget forankringsgrunder er svært at male på.

Jeg ville nok give det et lag spartelmasse mere, så du får dækket det hele, inden du går i gang med forankringsgrunder og maling. Slib evt. plamagerne først, så spartelmasse har en ru flade at binde på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også