panasonic monblock

jeg har købt en panasonic monoblock 7 kw j gen.
den fungere super godt, men da den kun er tilsluttet gulvarmen har jeg ikke brug for ‘høj’ udgangs temperatur - effekten er rigelig.

man kan ‘regulere’ den med +/- 5 grader via dens display. og pt står den på ‘øko’ dvs -5 grader. det resultere pt i udgangs temperatur på ca 35 grader (ved uden døres temp på ca 10-14 grader)
da den afgiver rigeligt varme og jeg ikke har et behov for 35 grader fremløb, kunne jeg godt tænke mig en lavere fremløbs temp

er der nogen som ved hvordan jeg kan sænke denne yderligere - 30 grader havde nok være tilstrækkelig for mig da huset er velissoleret. mener at huske et menu punkt hvor jwg angiver varmepumpens ‘effekt’ som pt står til 5 kw, måske det kan sættes yderligere ned eller anden sætting som kan justere varmekurven

(ps jeg har en varme shunt så fremløb til gulve er blot 25 grader) monoblot varmer det således ‘for meget op’
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
COP er i øvrigt super god - helt op til 26 med gns på 19 over nogle døgn
måndes gns ligger dog lavere omkring cop 5 lige pt her i en varm november
Jeg kender ikke din model og kan ikke lige finde noget manual-agtigt på google, men på min Vølund-pumpe indstiller man varmen med en kurve, og det troede jeg egentlig, man gjorde på alle varmepumper.

Vores virker sådan, at den har et tal for hvor stejl kurven er og et tal for dens forskydning. Stejlheden handler om, hvordan fremløbstemperatur matcher udetemperatur. Fx 30 grader fremløb ved 10 grader ude og så stiger fremløbet med 1, hver gang udetemperaturen falder med 1. Hvis kurven er mindre stejl, stiger fremløbet måske kun med 0,9 eller 0,8. Forskydningen gør sådan, at man tager samme kurve og rykker den det samme antal grader på hele kurven. Fx 33 grader fremløb ved 10 grader ude og så starter kurven derfra.

Når du kan sætte noget på -5, tænker jeg umiddelbart, at det lyder som forskydning, men hvis dit hus er godt isoleret, er det nok nærmere selve kurven, du skal ændre på.

Indstillingen for det her ligger ikke helt forrest i styringen på vores, men det er altså ikke en funktion kun til installatøren eller noget i den retning. Den almindelige bruger kan sagtens selv bare pille rundt i det, til man finder en god indstilling.
enig, jeg har også et andet hus med en ‘kina’ monoblock og der kan jeg fint justere både hældning og start punkt

inpanasonic er det så vidt jeg ved mere consumer orienteret brugerflade….suk

om de -5 grader ændre kurven eller sænker den ved jeg ikke - men den påvirker i den rigtige retning.
men -5 er den laveste indstilling i bruger indstilling
jeg har adgang til den fulde menu, men syntes ikke lige jeg har fundet stedet

jeg tror -5 blot forskyder, mens den ‘effekt’ jeg angav under opstarten formodentlig også påvirker kurven
jeg syntes dog ikke jeg lige kan finde ‘effekt’ punktet længere og under install undersøgte jeg ikke hvilke andre valg der var - accepterede blot det forslåede 5 kw. måske jeg kunne have valgt 4 eller 3 kw.

jeg tænker at lavere fremløb giver bedre cop, og når fremløb pt er 5-10 grader mere end nødvendigt ville det være fint hvis jeg kunne sænke den yderligere.
Hej
Min panasonic monoblock er sat til at køre efter ude temperatur. Jeg mener du kan deaktivere de +/-5 grader. Displayet indenfor har også en føler som kan bruges som varme-reference men det er irrelevant med din shunt foran.
Min pumpe justerer selv fremløb i takt med udetemp. og varierer over ca 25-35 grader. 
Jeg har lidt frostvæske i kredsen som blev kørt med Ind ved første opfyldning. Jeg er nu ikke så bange for nedbrud af min Panasonic og derfor heller ikke for frostskader
Jeg har i vandkredsen fyldt op med solfanger vædske i blandingsforhold 1:2. Jeg blandede op med destilleret vand idet jeg har det tilgængeligt og det derfor har færre affaldsstoffer som kan binde sig kemisk.

jeg købte hos vvfs.dk, de har den udgave som ikke er giftig - den i haraldskrald, vvs-eksperten mm er giftig for natur og mennesker.

jeg syntes det er om god forsikring, ved strømafbrydelse eller anden årsag kan anlægget uden problemer tåle at være slukket. Vædsken skal jo ikke skiftes så holder i mange år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis