Skift af Danfoss termostat

Hej forum,

Min termostat på min radiator skal skiftes
Mit problem er, at den gamle termostat har en tynd stålwire, som sidder fast i termostaten i den ene og så fastgjort til røret i radiatoren i den anden ende

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg får denne stålwire løsnet, så kan ikke få skiftet min Danfoss termostat ud

Har ikke lyst til, at klippe den over.

Har i et råd ?


Mvh Claus, Kbh Ø
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stålwiren, som du kalder den, er et tynd væskefyldt rør og en del af termostaten og kan ikke demonteres uden at blive ødelagt. Hvis du vil skifte termostaten, er du nødt til at købe en magen til. Uden et billede af radiator og termostat er det ikke muligt at give et gæt på om en termostat medfjernføler er nødvendig.

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2021 16:35:45

Stålwiren, som du kalder den, er et tynd væskefyldt rør og en del af termostaten og kan ikke demonteres uden at blive ødelagt. Hvis du vil skifte termostaten, er du nødt til at købe en magen til. Uden et billede af radiator og termostat er det ikke muligt at give et gæt på om en termostat medfjernføler er nødvendig.

 Tak for dit svar.

Her et billede af radiatoren. 

Mvh Claus, Kbh Ø
Du kan se den hvidmalede fjernføler her:

Mvh Claus, Kbh Ø
Det ser ud til at være en ældre model, men det bør ikke afholde dig fra at skifte termostaten ud. Hvis du ikke har et udtalt ønske om en med fjernføler, køber du bare en uden. Jeg har markeret stedet, hvor unbracoskruen, som holder termostaten, er placeret.
Det

fase
Tak igen for dit svar til mig.

Jeg har allerede en ny termostat klar fra Danfoss

Ved blot ikke helt, hvordan jeg får fjernføleren fra den gamle Danfoss termostat løsnet og monteret i den nye termostat. Men kan forstå på dit indlæg den blot skal skrues løs med en unbrako nøgle og monteres samme sted i den nye termostat

Hvis ikke det lykkes, at få fjernføleren løsnet korrekt fra termostaten vil det betyde problemer, hvis jeg klipper fjernføleren over med en tang og bare lader den hænge løst ?

På forhånd mange tak for din hjælp og rådgivning. 

Mvh Claus, Kbh Ø
Annonce

Prøv at læse, mindst en gang til, hvad S.Fabrin skriver!

Eller læs her:
Fjernføleren er "født"/bygget sammen med termostaten.
Det som du kalder tynd stålwire er som S.Fabrin beskriver, et tyndt rustfri stålrør, fyldt med væske.
Bliver det rustfrie stålrør klippet over dur termostaten ikke mere.

Hvis du ønsker fjernføler igen. skal du købe en termostat med fjernføler.

Den gamle termostat med fjernføler kan du smide på Genbrug.
GSH skrev den 14-11-2021 18:35:59

Prøv at læse, mindst en gang til, hvad S.Fabrin skriver!

Eller læs her:
Fjernføleren er "født"/bygget sammen med termostaten.
Det som du kalder tynd stålwire er som S.Fabrin beskriver, et tyndt rustfri stålrør, fyldt med væske.
Bliver det rustfrie stålrør klippet over dur termostaten ikke mere.

Hvis du ønsker fjernføler igen. skal du købe en termostat med fjernføler.

Den gamle termostat med fjernføler kan du smide på Genbrug.

 Ok,

Så hvis jeg ønsker, at sætte en ny termostat på uden fjernføler, så vil det virke fint ?
Hvad gør jeg med den gamle fjernføler, hvis ikke jeg kan få den afmonteret fra radiatoren ?
Den sidder fast på bagsiden af radiatoren og jeg kan ikke umiddelbart komme til at fjerne den fra radiatoren.

​Beklager min uvidenhed på dette område og mine dumme spørgsmål…..


Mvh Claus, Kbh Ø
Ja, du kan godt sætte en termostat uden fjernføler på.
Prøv at trække i kapillarrøret og se om ikke føleren følger med. Den bør ikke sidde særlig fast.

fase
Mange 1000 tak for hjælpen 
Det er virkelig værdsat
 

Mvh Claus  

Mvh Claus, Kbh Ø
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis