Ny bådejer af 43 år gammel båd

Hej alle, tiden er jo nok kommet til at tænke på vintersikring af motor, min båd skal ligge i vandet denne vinter, og tænker hvordan sikre jeg min motor, Den er ferskvandskølet men har også saltvandskøling, og det er den del jeg gerne vil sikre altså Saltvands delen. jeg har prøvet at lukke for søventilen og prøvet at starte motoren op, den tømmer ikke søfiltret, Spørgsmålet er så om slangen fra søventilen skal tages af og puttes i en dunk Glycol, virker det ?????
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med båden. Jeg er også selv ny ejer af en båd i samme alder. min løsning er at få en professionel til at vinterklargøre motoren.
Vil man selv rode med det, så har Dansk Sejlunion en god guide her:
VInterkonservering​​​
Udmærket vejledning fra DS.
Blot her en variant:
Jeg lader også søvandspumpen suge fra en spand med vand+glykol-kølervæske.
I stedet for at motoren smider kølevandet ud i udstødningen, sætter jeg dog en slange på motoren og lader "det brugte vand" gå tilbage til dunken med kølervæske.
En gang om måneden starter jeg så motoren og lader den gå kun i tomgang *) i et kvarters tid. Så er motoren gennemsmurt og afdugget til sin videre vinterhvile.

') Da der ikke kommer vand til køling af udstødningsslangen: Derfor: KUN tomgang.


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis