Lysdæmper udskift eller bypass løsning

Jeg har en LK lysdæmper tilknyttet 5 køkkenspots (GU10) i vores nye hus.
I elrapporten står defekt på lysdæmperen nævnt - det er dog ikke blevet nærmere  undersøgt om fejlen er i selve dæmpen eller i loftet.

Jeg har netop udskiftet de oprindelige pærer, da de flimrende en del.

Nu sidder der Philips Hue GU10 i, som dog brummer en del mens der er tændt for lyset. Tilgengæld flimrer de ikke når lyset dæmpes via Hue app og fjernbetjening.
Når LK lysdæmperen står på minimum styrke blinker pærerne hele tiden.
Jeg er med på Hue ikke kan dæmpes fra den nuværende LK dæmper.

Hvordan laver jeg en god løsning, så spots stadig kan tændes fra kontakten og brummen forhåbentlig stopper?
Kan jeg evt. bare frakoble selve lysdæmperen indtil videre bruge kontakten til at tænde/slukke med?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan skifte dæmperen til en afbryder, så har du almindeligt tænd/sluk. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du vil kunne betjene med app, uafhængigt af om der er tændt eller slukket på afbryderen, kan du frakoble lysdæmperen og forbinde fase og mellemledning med en muffe, således at der altid er strøm på Hue-pærerne.

Så køber du et Hue wall switch module og forbinder det til afbryderen. På den måde bliver afbryderen en fjernbetjening til Hue-systemet i stedet for at afbryde strømmen helt til pærerne. Hvis du går med denne løsning, så tjek først at der er plads til modulet bag afbryderen eller i lampeudtaget.
Jeg har kigget lidt nærmere og taget nogle billeder.

Disse 2 billeder er fra stikkontakten nederst:

Lysdæmperen:

Kan jeg koble lysdæmperen fra, og stadig bruge tænd/sluk funktionen indtil jeg får bestilt en elektriker?

Billede taget efter tangenterne blev fjernet:
Hvis der er en afbryder til lysdæmperen, kan du bare flytte den hvide ledning over i klemmen med den brune ledning i lysdæmperen, så er lysdæmperen sat ud af funktion.

fase
Annonce
Kan jeg også det når der er 2 brune ledninger i den klemme i forvejen?
Altså flytte den hvide over i L til de to brune, så der sidder hele 3 ledninger i L?
Ja, klemmen er lavet til 3 ledninger jf. vejledningen.
Men du mister tænd/sluk funktion på lysdæmperen, og så vidt jeg kan se af dine ledninger, styrer afbryderen over lysdæmperen noget andet.
Det letteste er at udskifte lysdæmperen med en afbryder. En sådan koster ikke mange kr. Men som nævnt ovenfor, så mister du muligheden for at styre lys fra app, hvis der er slukket på afbryderen.
Røg i en panikløsning og har fjernet lysdæmperen helt og sat "lukkemuffer" på de 2 brune og den hvide.
Det har så resulteret i at strømmen til  køleskab og fryser og lyset i et par andre rum er væk.

Hvordan laver jeg en midlertidig løsning på det natten over?
Du skal samle de brune i samme muffe. Så virker køleskab igen.
Hvis du også sætter den hvide i muffen, så er dine spots tændt hele tiden, og du kan så kun slukke dem med app.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis