Rundstok - hvordan reducerer jeg diameteren lettest?

Jeg har nogle 75 cm lange rundstokke med en diameter på 50 mm. I den ene ende af rundstokken skal diameteren reduceres til 28 mm, men kun på de første 5 cm. Hvordan gør jeg dette lettest og hvilken maskine eller værktøj skal jeg bruge? Jeg har ca. 75 rundstokke hvor dette skal gøres.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være det nemmeste med en trædrejebænk, når det er så mange.

fase
Jeg ville lave to klodser med et 75 mm hul i, som er monteret på en plade. Pladen montere du på en rundsav så centerlinjen gennem hullerne er 14 mm fra siden af rundsavsklingen. Så monterer du et stop på siden af rundsavsklingen, sådan at når du fører din rundstok gennem de to huller, kan rundstokken kun komme 5 cm ind på klingen. Det vil være en ret hurtig måde at få de første 5 cm drejet ned til 28 mm.

Tegningen er ikke målfast :-)
Tak for tip. Jeg har desværre ikke en trædrejebænk, men @perhans - det var en god måde at gøre det på - den løsning, eller noget der er meget tæt på, kan jeg nok godt få til at virke med de redskaber jeg har til rådighed. Jeg takker mange gange. Rigtig fin tegning i øvrigt, den giver fin mening sammen med beskrivelsen. Go dag og tak igen.

Mvh LasseGee
Mon ikke LasseGee har forstået det, men jeg tror der er en lille trykfejl i perhans sin forklaring
Mon ikke huller i klodserne skal være det samme som diameter på rundstokke, nemlig 50 mm
Jeg har prøvet noget lignende, men det var natur grene der skulle have et rundt tap i den ene ende.
Her monterede jeg en klods på rundsav med et lille hul i. En lang skrue blev skruet ind i enden af grenen så den stak ca. 50 mm ud. Rundsav stilles meget lavt og så kørte jeg blot frem og tilbage medens rundsav blev skruet op.
Det gik til de få jeg skulle lave. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-11-2021 12:31:24

Mon ikke LasseGee har forstået det, men jeg tror der er en lille trykfejl i perhans sin forklaring
Mon ikke huller i klodserne skal være det samme som diameter på rundstokke, nemlig 50 mm

Ja, selvfølgelig :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis