Hvornår skal man fjerne mos? bobenontot 1221 4100 09-11-2021 10:56 Jeg har fået en mosfjerner/vertikalskærer i fødselsdagsgave. Men hvornår mener i den skal bruges?Er det nu? Nu er det vel så koldt, at græsset ikke gror mere.Eller er det til foråret, når der er vækst i græsset? Træd ikke på mine ledninger :o) 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Kolding75 746 6000 09-11-2021 11:37 Hvis du fjerner mos nu, så står du med en stor bunke mos, der er vådt og meget tungt. Samtidig vokser mosset i lune perioder hen over vinteren og i det tidlige forår, så du kan starte forfra til forår. Derfor vil jeg råde dig til at vente til forår med at give det en omgang.Hvis din maskine både har en fjedervalse og en knivvalse, så fjern mosset med fjedervalsen på kryds og tværs når jorden er tør, for så sidder mosset ikke så godt fast, og det vejer ikke så meget. Efterfølgende kan du bruge knivvalsen til at lufte græssets rødder med.Lige nu er det et godt tidspunkt at sprede noget (dolomit)kalk, hvis jorden mangler det, for det vil give græsset bedre vækstbetingelser til forår. På sigt gælder det om at give græsset optimale betingelser, så det kvæler mosset og ikke omvendt.Meeeen.. Nu man er mand, der har fået nyt værktøj, så skulle man da være et skarn, hvis ikke man lige fik det afprøvet i en fart!!! Hellere leje end at bo på gaden.
bobenontot Trådstarter 1221 4100 09-11-2021 12:59 Jeg er fuldkommen enig i dine betragtninger, især sidste afsnit! 😁Vedr. første afsnit, så frygter jeg lidt at stå med en græsplæne der ligner l***. Jeg har tidligere haft en maskine magen til, og så vidt jeg husker går der lidt tid, før plænen “kommer sig”. Og lige nu gror græsset lidt langsomt. Jeg tro jeg venter til foråret.Tak for input. Træd ikke på mine ledninger :o)
Jens J. 890 3500 09-11-2021 14:38 Hvis du prøver den nu flår du græsset med op. Jorden er alt for fugtig. Vent til foråret. Hilsen Jens J."Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"