VVS-installation

Er der nogen VVSer der kan svare på flg.?

Jeg har i dag en lukket fjernvarmekreds med en varmeveksler der er optimeret til stor gennemstrømning (ikke optimalt) og en varmvandsbeholder på 120 l.

Jeg skal have tilsluttet gulvvarme i en tilbygning via en shunt.

Men jeg er nødt til at have varmtvandsbeholderen væk for at få plads.

Jeg overvejer at skifte den gamle veksler og erstatte beholderen med en veksler også. Jeg skal ikke have cirkulation på det varme vand, så jeg skal stadig lukke op til 4-6 liter ud inden der kommer varmt vand i hanerne.

Mine spørgsmål er så :

- Hvilke fordele er der ved en beholder frem for en veksler og omvendt?
- Jeg har hørt at hvis man ligger sidst på en fjernvarmestreng så skal man have varmtvandsbeholder - passer det?
- Jeg lukker normalt for varmen 1. maj og åbner først igen dem 1.oktober, men hvis jeg skifter til veksler på det varme vand, så kan det vel laves så jeg stadig kan lukke for fjernvarmen?
- kan man presse VVS-firmaer til at sælge vekslere til de samme priser som man kan købe dem til på nettet. Uden at få et konkret tilbud har jeg spurgt et par steder på udskiftning af veksler + montage og standardsvaret er at det koster ca. 10.000,- - veksleren koster 4000 inkl. moms på nettet - 6000,- for at skrue nogle rør af og på lyder meget i overkanten?
- står en varmtvandsveksler og varmer vand selv om der ikke trækkes varmt vand? Hvis ja, hvorfor? Kunne den ikke blot åbne når der åbnes for den varme hane - eller ville det køle hele enheden for meget ned hvis ikke der løber varmt vand igennem hele tiden?

Jeg må indrømme at jeg ikke har styr på dette område.

Erik
Er der nogen VVSer der kan svare på flg.? Jeg... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror nu ikke det var argumenterne ville kommentere men han fik da lige en "gratis" reklame med der ......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis