Af med vasken!

Kære lav-det-selv’ere
Jeg har et projekt som jeg har brug for hjælp med. Jeg skal skifte vasken i mit køkken, men det viser sig at være lettere sagt end gjort!
Den gamle vask er i sten og bordpladen er marmor. Det viser sig at den er fæstnet til marmorpladen med lim(silicone, tænker jeg)... Fra undersiden.. jeg har prøvet at skære den fri med en hobbykniv, men kommer ingen vegne..
Har I en anbefaling til metode? Vil helst ikke ødelægge marmor-pladen ....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en underlimet vask, og er meget svær at afmontere. Jeg har ikek prøvet, men har erfaring med at tage bordplader af i det hele taget som har været limet sammen
Limen bliver blød ved opvarmning, men der skal meget varme til for at det sådan falder af "af sig selv"
Jeg vil tro du skal bruge meget tålmodighed med en varmluft pistol rundt i kanten nedefra. Hvis du kan kile/presse den nedad samtidig så kan den sikkert løsne sig. Der skal være et konstant tryk på den.
 For at komme i gang kan du begynde i den ene ende og lidt ned med sider, så se om den giver sig et par millimeter. også derefter gøre mere ud af varmen i den anden ende men fortsætte presset nedad i den allerede løsnede ende.
Alternativ så må du ofre vasken. Altså skære den i små stykker som så er lettere at arbejde med. Hvis du vil banke vasken i stykker så skal der skæres meget ført ellers går det ud over bordpladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan evt stable mursten eller fliser eller lign i den helt op til loftet mens du varmer nedefra.
fik for nylig leveret en forkert bordplade til et køkken til en sejlbåd , og det blev først opdaget lige inden aflevering ........ og alt er selvfølgelig limet sammen , så man ofrede bordpladen, den blev skåret i 10 cm brede stykker og så mere eller mindre brækket fri ......... og vel at mærke uden at træværket tog skade ............. så du må ofre vasken , skær den i strimler og så klan du sikkert få den fri ved at varme eller presse.............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Prøvede her til aften at varme og presse, men kom ikke specielt langt ...
Jeg hælder mod at få den skåret op. Har I en anbefaling til hvilket værktøj jeg skal have gang i?
Når du skriver " jeg prøvede her til aften" Så får jeg en fornemmelse af af at du har prøvet ret kort tid. Det skal nok op på over 100 grader på et meget stort område. Får du det i mindre stykker så kan man bedre koncntrere varmen og på den måde se fremskridt.
Det er nok lille vinkelsliber der skal bruges. Hvis vasken er af sten materiale så er det diamant klinger og er det af jern så er det metalklinger. Er du i tvivl så start ud med metal klinger de er ikke så dyre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis