Gulvvarme fordeling

Hej venner,

Dette bliver mit første indlæg på forummet. Jeg er 34 år og har købt et 70er hus på Færøerne.
Huset er 270 m2 indrettet med 90 m2 over 3 etager (stue, første og anden sal).

Huset har oliefyr med ekspansions tank i husets stue sal, hvortil der går jern/kobber rør til radiatorer i alle husets rum.

Nu hvor vi er i gang med at renovere de vigtigste rum (2 børneværelser på anden sal, badeværelse og køkken på første) så kunne jeg tænke mig at fremtidssikre huset ved at lægge gulvvarme og pex rør i de rum i takt med at vi rykker gulvet op. Jeg ser en del rust og der har været lækager fra enkelte radiatorer.

Tanken er så at føre tur/retur op på anden sal og fordele via. shunt til 2 x 15-20 m2 ( to værelser)
En 4-kredsløb shunt på første sal som fordeler til badeværelse og køkken med mulighed for at koble yderligere rum til shunten.

Jeg har et ønske om at være fri for jernrør og radiatorer om nogle år, men foreløbigt må vi nøjes med at tage dem i den rækkefølge som vi har tænkt at renovere.

Hvilke materialer og ressourcer skal jeg bruge for at få det her til at fungere?

Mit oliefyr er på stue etagen, er der noget problem i at pumpe de 6-7 meter op på anden sal?
Jeg har læst at det er bedst hvis shunten sidder ovenover mit kredsløb for udluftning, derfor har jeg tænkt at det er sådan jeg må gøre og har derfor også droppet en 10-kredsløbs shunt på stue etagen.

En bekendt har foreslået at jeg beholder de gamle jernrør og tilslutter gulvvarme direkte til dem med en returventil.Hvad tænker i om det?

En masse spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe mig med nogle af dem!

Torshavn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
For at starte med det sidste først, så er det ikke en god løsning med direkte tilslutning. Det kan forsvares i en enkelt mindre rum hvor der er flisegulv. Du vil have en højere fremløbs temperatur end f.eks. laminat og trægulve kan tåle.
Det er en god ide at have en fordelersystem på hver etage, men du kan godt nøjes med en pumpe, termostat kontraventil m.m. Altså 1 gulvvarme system, bare med 3-4 m imellem de enkelte dele.
Så på øverste etage har du 2 fordelere ( frem og retur) for 2 kredse. og automatisk udlufter på hver af dem.  20 mm pex rør forbindelse ud af enden på fordeler og ned til næste etage. Fordelere placeres lidt højere end gulvvarme slanger
På 1. sal 2 fordelere med 4 kredse men uden udluftning. ( luften vil søge opad) Forbindelse op og ned fra hver ende med 20 mm pex rør. Fordelere må være i højde med gulvvarme slanger eller lidt højere. De må gerne placeres lodret. 
I stueetage sidder så selve systemet med pumpe, kontraventil og termostat, og resterende fordeler rør. Forbindelse op til 1 sal med den 20 mm pex rør.
Forbindelse til fremløb ved oliefyr skal ske igennem termostaten på gulvvarme systemet. retur til oliefyr fra fordeler.
Præcis hvilke fittings, rør, isolering m.m. du skal bruge kan jeg ikke vide ud fra de oplysninger du giver.
Jeg køber det hos noget der hedder Hedestoker, som har god service og er billige. Nej jeg har ikke mere med firmaet at gøre end jeg har handlet med dem.
Skal du have gulvvarme i let konstruktion så skal der bruges varmefordelings plader. 
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-11-2021 00:23:23

Velkommen på lds.
Tak for svar!

Var inde ved et VVS firma igår og der fik jeg nogenlunde samme forklaring som du har givet her :)

Hvordan fungerer rørføring til flere fordelere?

Her ses huset fra siden, ikke for oven :)

Sådan som jeg har forstået det så skal jeg føre fremgang op til anden sal (værelse 2) hvor jeg så fordeler til 2 kredse. Derefter fører jeg fremgang og retur videre ned til første sal (værelse1) hvor en fordeler sidder og deler ud  til køkken og badeværelse osv.

Så har jeg tegnet, at kun returen går ned og tilbage i fyret. Er det korrekt?
Det er ikke så indviklet som du har tegnet.
En rød streg og en blå streg op, og ikke mere.
Ind på den røde sættes fordeler frem og på den blå fordeler retur for hver etage. Det slutter øverst
OBS 
Der er forskel på fordeler frem og retur. Den ene har indregulerings ventiler for hver kreds og den anden har plads til telestater som kan åbne og lukke efter signal fra din styring. Styring kan sidde fælles f.eks, i nederste etage og der trækkes kabel op til de 2 andre fordeler steder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-11-2021 14:41:16

Det er ikke så indviklet som du har tegnet.
En rød streg og en blå streg op, og ikke mere.
Ind på den røde sættes fordeler frem og på den blå fordeler retur for hver etage. Det slutter øverst
OBS
Der er forskel på fordeler frem og retur. Den ene har indregulerings ventiler for hver kreds og den anden har plads til telestater som kan åbne og lukke efter signal fra din styring. Styring kan sidde fælles f.eks, i nederste etage og der trækkes kabel op til de 2 andre fordeler steder

 Tak for svar Erik!

Jeg skal have fjernet en radiator. Kan jeg forbinde 20mm PEX frem og retur der hvor jernrørene til den gamle radiator sad koblet til stammen?

Jeg har lavet en ny tegning, sådan som jeg har forstået det.

Det kommer jo an på hvor du skal have fjernet den radiator. Hvis det er for at tilslutte dit system i det jeg kalder kælder så kan du godt, men efter starten på gulvvarme systemet så kan du ikke blande det med radiator systemet. Det kører simpelthen med forskellige temperaturer. 
Den femkreds fordeler kan du tegne lige over dine røde og blå streger. Så symboliserer det bedst at det bare skal lige igennem disse fordelere og videre. Der er ikke behov for T afgrening der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-11-2021 23:51:05

Det kommer jo an på hvor du skal have fjernet den radiator. Hvis det er for at tilslutte dit system i det jeg kalder kælder så kan du godt, men efter starten på gulvvarme systemet så kan du ikke blande det med radiator systemet. Det kører simpelthen med forskellige temperaturer.
Den femkreds fordeler kan du tegne lige over dine røde og blå streger. Så symboliserer det bedst at det bare skal lige igennem disse fordelere og videre. Der er ikke behov for T afgrening der. 

Jeg har nemlig tænkt mig at slutte til i kælder og få nedreguleret varmen på fremløbet inden den når til fordelerene.

Radiatoren er i samme rum hvor der lægges guldvarme, heldigvis ligger rørene udenpå væggene hele vejen ned i kælderen, så de er nemme at følge.

Tusinde tak. Så kan jeg vidst roligt gå på indkøb på mandag :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis