Relativ fugtighed i garage

Jeg har en isoleret garage med gulvvarme. Jeg har indstillet gulvarmen til 15 grader, som er meget passende, når jeg går derude og arbejder.

Men garagen bliver meget fugtig når der kommer to våde biler ind. Jeg har derfor en affugter som jeg har sat til at starte når den relative fugtighed kommer over 70%.

Jeg er i tvivl om jeg har indstillet min affugter korrekt. Bør jeg sætte den relative fugtighed op eller ned?

Hvis jeg sætter den ned vil det være godt for garagen, mit værktøj og bilerne. Men det vil koste mere i strøm.

Hvis jeg sætter den op kan jeg spare penge i strøm.

Hvad bør den relative fugtighed være i en garage?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på....
Normalt siger man relativ luftfugt på 65% i beboelse.

Hvis du har gode (dyre) og effektive kondensaffugtere kan det nok være den billigste løsning alt andet lige, da de bidrager til varmen i rummet - Men omvendt så spiller det varmeinput formentligt dårligt sammen med den langsomme reaktionstid på gulvvarme. Derudover, så er kondensaffugtere ikke specielt effektive ved så relativ lav temperatur - 15 grader.

Så jeg tror egentligt det bedste for dig er at få en fugtstyret ventilator. Den er formentligt meget billigere i strøm end en affugter, men den vil bidrage til øget varmeforbrug - når den ventilerer.

Mvh Troels
Det er ikke bare lige at ventilere en lukket garage. I denne fugtige tid hvor den relative fugtighed er 95-98% bliver garagen mere fugtig ved at ventilere. Men når vi enkelte gange har tør frost er fugtigheden langt nede, og så er det en god ide at ventilere.
Ved over 70 % RF kan der dannes skimmel, så indstil affugteren til 65-70 % RF.

Søren O
Gulvvarme i en garage er ikke særligt smart , op mod en trejdedel af varmen forsvinder ned i jorden , hvis du havde sat en luft-luft varmepumpe op som varmekilde så havde du haft det omvendte "problem' en alt for tør garage med en ca 40 % luftfugtighed men til en meget billiger pris.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl Smart: Det er noget af et postulat du kommer med at 1/3 af gulvvarmen vil forsvinde ned i jorden. Trådstarter har ikke nævnt noget om hvordan der er isoleret.
40 % fugtighed ved at bruge luft til luft varmepumpe - det tror jeg ikke på ved kun 15o rumtemperatur.


Søren O
OK  det var et hurtigt godt  bud , men der forsvinder rigtig megen varme i gulvvarme systemmer , den varme luft fra en varmepumpe er knastør , og vi taler her om 18 gr. C som er minium for de fleste VP .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis du har råd til to biler og deres (daglige) fugtsamling burde du prioritere at gøre det fornuftigeste, nemlig at fjerne uønsket fugt.
Hvis du ikke kan ventilere effektivt ~ 65% luftfugtighed, må du gøre det stik modsatte, nemlig tætne rummet og fjerne fugt fra den luft der nu en gang er til stede.
Kan evt skifte mellem de to muligheder afhængig af vejrliget?

Regning for skimmelsvamp, rustne biler og udstyr er sandsynligvis langt højere end din affugter strømregning nogensinde bliver ...
Medmindre det er Skoda 105 og Kinaskrot du lagrer? 
Vær glad for du har råd til problemer på det niveau, og nyd hellere din erhvervede komfort fremfor at være bekymret over der knuses æg for at lave omelet 🥳

PS husk jævnligt at afferske bilerne for salt...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis