Den satans rotte..

Bedste metode til at få has på en særdeles snu og udspekuleret rotte efterlyses. Jeg har nu i næsten en måned (dag og nat) været på jagt efter rotten, den sidste ud af 5 (de 4 er snuppet) - men den her har evner der overgå mine, i al fald kan jeg ikke få den i smækfælderne og giftposer i giftstationer går den også uden om.

På vildtkameraet ser det ud til den kommer flere gange om natten over fra noget buskads (grøn naturområde) og så har den det med at grave sig ind under rammerne til hønevoliererne i fasanopdrættet. Uanset hvor tit jeg dækker hullet til eller stiller en smækfælde ved et ny gravet indgangshul, lure den lunten (ofte dækker den fælden til med jord) og graver blot et nyt udgangshul.

Jeg ser ofte et hurtigt glimt af rotten inde i voliererne om natten, men inden jeg overhoved får orienteret mig om hvor de nye ind- og udgangshuller er og får dem dækket til, inden jeg smutter ind i voliererne bevæbnet med en spade, så er den bandit lynhurtig til at grave sig ud under rammerne.
Ps. Jeg har luftgevær, men ligeså snart man tænder for pandelampen er den pist væk på sekunder, inden jeg får sigtet på rotten. Jeg plejer ellers nok at kunne overliste dem som her.   
Nogen der har et godt brugbart trick i ærmet som jeg muligvis endnu ikke har hørt om før.?
69 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
minktåd 1 meter ud fra hegnet  lagt på jorden , du kan evt lægge det 5 cm ned , så du kan slå græs hen over det
kan de ikke grave tæt på vægen opgive de normalt
En hund som kan opsniffe den? Katte er også fremragende jægere.

Alternativt og dyrevenligt tænker jeg om noger ultralyd af en art kan få den til at holde sig væk, måske bare i nogle uger til den har lært "kom ikke her"... dog ikke noget jeg har erfaringer med.

Tænker også du kan købe sådan en 500 watt arbejdslampe med motiondetektor. Så den får 500 watt lige i synet hvis den kommer, mon så ikke den vender om ?
Rotter skal anmeldes til kommunen.
Vi havde for nogle år siden rotter i hækken, fordi vi fodrede fugle, det er vi så hold med.
De kommunale rottefængere kom med forskelligt, som ikke hjalp.
Så fik jeg fat på noget lyseblåt trædegift, og pudrede rottehullerne med det, så var det slut med rotter, men der kom nye rotter de næste 2-3 år, med jævne mellemrum, som der ofte gør når der først har været rotter, men de fik en gang pudder hver gang der kom nye rotter. Har nu været rottefri, de sidste par år. (indtil videre)
Jeg fik pudderet af en bekendt, som havde haft de i mange år, ved ikke om det stadigvæk kan købes, det kan være det er forbudt nu ?
(kan desværre ikke tilbyde at give ud af giften, da jeg kun har meget lidt tilbage, og vil gerne være beredt, hvis der skulle dukke en rotte op)
Den sidste rotte jeg så, snuppede jeg med plænetraktoren, den tog flugten ind under klippeskjoldet, rotten havde ikke lige taget højde for de roterende knive   

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for buddene, men desværre dur de ikke her   At udlægge minktråd på jorden er sikkert en udmærket ide ved stationære volierer/løbegårde, mine er (skal være) flytbare og det ville også betyde jeg skulle indkøbe mange ruller minktråd - og det fanger jeg jo heller ikke rotten med.
Selvfølgelig bliver tegn på rotter anmeldt til kommunen, faktisk kommer rottefængeren jævnligt og tilser giftstationer, som i øvrigt bliver ladt med den nye slags gift (D3-vitamin) der påføre rotter åreforkalkning - altså nærmest det modsatte af de tidligere gifte der giver indre blødninger.
Hunde og katte inde i eller ved et opdræt dur ikke, det er vist osse de færreste katte der gider (tør) store rotter, men kan heller ikke bare lige kommandere en "lånekat" til at tage rotter et givent sted.
Ideen med en 500 watt arbejdslampe med motionsdetektor kunne muligvis være brugbar, hvis det ikke lige var fordi der også er en bunke fasaner der også bevæger sig lidt om natten, for øvrigt ville de straks flyve op i ren panik hvis alt pludselig blev oplyst. Ultralyd-skræmmer er i bedste fald kun virksom på et meget begrænset område.
Trædegift tror jeg ikke dur i det fri, men skal da lige forhøre mig hos kommunens rottemand hvis det er et middel som er lovligt.
Ps. Jeg kan godt lide plæneklippermetoden.   Pps. Sådan her ser et typisk opdræt (en hønevolierer) ud, så har I en ide om forholdene.
Annonce
Trædegift skal pudres i et rottehul, rotten får det på pelsen, og da det er et "renligt" dyr pudser den ofte pelsen, og kan så ikke undgå at æde giften.
Først og fremmest skal man fjerne føde, så den ikke er tilgængelig for rotterne, men jo lidt svært når man har høns.  

Vi prøver igen, i morgen --
Anmeldelse af rotter til kommunen gælder kun i eller nær bebyggelser. I det åbne land som jeg formoder Frank's opdræt ligger i er sagen en anden.

Gift er heller ikke optimalt i forbindelse med andre dyr, så den trælse vej er nok en hund. Hvis hunden ikke piller motoren ud af rotten, er der håb om den skræmmer plageånderne væk.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 08-11-2021 10:54:15

Anmeldelse af rotter til kommunen gælder kun i eller nær bebyggelser. I det åbne land som jeg formoder Frank's opdræt ligger i er sagen en anden.

Gift er heller ikke optimalt i forbindelse med andre dyr, så den trælse vej er nok en hund. Hvis hunden ikke piller motoren ud af rotten, er der håb om den skræmmer plageånderne væk.

 Mit opdræt ligger i landzone nær bebyggelse i det åbne landskab.   Skal jeg konsultere en rottehund (som fuglene bestemt ikke ville være glade for at få besøg af (de vil gå i panik) så skal det nok være en hund med nattesyn. Enig i at rottegift ikke er optimalt - men af to onder.. 

Jeg tænkte nu på din egen hund. Den kunne du nok opdrætte til ikke at generer fuglene. Kan du opdrætte fasaner kan du garanteret også opdrage en hund.   

Alternativt kunne du anskaffe et night vision scope til din luftbøsse. De findes i forskelige prisklasser til luftbøsser. Det har jeg selv overvejet, men så længe inspektøren (også den nye) leverer varen overlader jeg trygt enterprisen til den.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
God hund du har Rantzau   Desværre, både vilde og "tamme" fasaner har en naturlig skræk for hunde, det er i øvrigt dette instinkt man udnytter når man driver fasaner hjem i terrænet - så ikke noget med hverken store eller små hunde nær opdrættet.    Interessant med night vision kikkerter, det vil jeg undersøge, for jeg ved at så længe der ikke tændes lys, trykker rotter sig nemlig bare når man går forbi dem - har jeg set med en natkikkert. 
Der er yderligere 59 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis