Anbefal rundsav og føringsskinne?

Hvad vil i anbefale af rundsav der skal være kompatibel med en føringsskinne. Jeg skal bruge den et par gange om året og evt bygge en lille terrasse. Den skal ikke være voldsom dyr, men heller ikke noget skrammel. Kan se man kan få en i harald Nyborg for 1000kr (godtnok dyksav og skinne). Men ved ikke lige om det er for billigt noget skrammel?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal vælge en dyksav.
Men men er vist nærmest ren religion, nogle er godt tilfredse med den fra Harald Nyborg, andre mener det kun er en Mafell dyksav der dur. (kongen af dyksave)

Men er budgettet ca 1000 kr, og behovet ikke så stort, er den fra HN jo et godt bud.

Jeg har en Makita den er jeg utrolig godt tilfreds med, den dækker mit behov.
Bosch, Dewalt, og Festool, laver også fine dyksave.

Du kan jo også prøve at finde en brugt, men der er jo altid en risiko, har den været brugt professionelt kan den jo være meget slidt.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-11-2021 20:59:10

Tror du skal vælge en dyksav.
Men men er vist nærmest ren religion, nogle er godt tilfredse med den fra Harald Nyborg, andre mener det kun er en Mafell dyksav der dur. (kongen af dyksave)

Men er budgettet ca 1000 kr, og behovet ikke så stort, er den fra HN jo et godt bud.

Jeg har en Makita den er jeg utrolig godt tilfreds med, den dækker mit behov.
Bosch, Dewalt, og Festool, laver også fine dyksave.

Du kan jo også prøve at finde en brugt, men der er jo altid en risiko, har den været brugt professionelt kan den jo være meget slidt.

 Hvad er du glad for ved dyksaven fremfor en rundsav (med føringsskinne)? 

En dyksav kan - som navnet indikerer - dykke ned midt på en plade, så man kan skære huller. Det er ikke muligt med en almindelig rundsav. Jeg har selv en almindelig rundsav og bruger en retteskinne / vaterpas som land til at skære efter - men jeg ville hellere have en dyksav med skinne.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har en rundsav fra Makita, og en dyksav fra Festool. Bruger klart mest min dyksav og kun rundsaven ved små opgaver da den er på batteri. Gå efter en dyksav. Men der er nogle ret vigtige ting du skal se efter.
Den skal have variabel hastighed,
Kig på hvor nemt og præcist du kan styre dybden, på Festool er der en dybde funktion med skinne og en uden.
Kig så på skinnen, den skal kunne sidde ordentligt fast i emnet, og saven skal kunne glide frit men uden slør.
Tror de billige får lidt problemer der. Skal det virkelig være billigt så gå efter en rundsav og brug et langt vatterpas du spænder fast, som anslag.
Vil du gå skridtet op så vælg en dyksav af ordentlig kvalitet med skinne. Eks Makita, Festool, dewalt osv. 
rskadk skrev den 08-11-2021 18:52:19

 Hvad er du glad for ved dyksaven fremfor en rundsav (med føringsskinne)? 

Ja udover dykfunktionen, er jeg glad for ikke at have beskyttes skærm som på en almindelig rundsav, og så virker selve konstruktionen med helstøbt sål i aluminium, meget stabil, og både dybde og grad indstilling er meget nemt at justere, så har min softstart, og mulighed for at regulere hastigheden.

Jeg har to rundsave de har ikke været nede af hylden, siden dyksaven kom til .

Men vil du have en almindelig rundsav, så er det da det du skal købe...


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har haft en Scheppach dyksav fra HN og synes egentligt at pris og kvalitet stemte godt overens og hvis du kun skal bruge den et par gange om året og ellers ikke går så meget op i værktøj så er det en fin sav.
Nu har jeg en Festool dyksav og det er en fantastisk sav, men prisen er jo også noget helt andet. Der hvor de to save bla. adskiller sig er indstillingerne, f.eks. binder dybdeinstillingen på Scheppach og der skal nogle gange en del overtalelse til for at ændre dybden, på Festool virker det bare.
Jeg har en Metabo KS 55 FS, den fik jeg på tilbud til 800 og har altid været glad for den. Savner ikke en dyksav, men den kræver en lille smule mere længde på din skinne end en dyksav, da klingen jo sidder nede hele tiden.
Jeg bruger den med Makita skinner, det er de billigste (cirka 400 kr for en 140 cm).
med fare for at lyde sur og komme i slemme diskutioner…

hvis det er for at bygge en terresse, så ville jeg nok blot nøjes med at kigge efter en kap gering sav….og gerne med et stort stativ på 2 meter.
så kan du arbejde med de lange brædder I en god højde og save brædder præcist.

jeg har lige selv bygget 50 m2 forhøjet træ terresse og selv om jeg har rundsav og lange førings skinner, så var det ikke det værktøj som jeg brugte..

til bygning af terresse havde jeg brug for:
målebånd
laser nivelering
laser afstandsmåler
Vaterpas
afstandsklods (3 mm)
betonblander
skovl
kapgeringsav
boremaskine
skruemaskine.
skruetvinger/qiuck-grib (kun god kvali virker ordentligt)
kridt/muresnor
og så en masse rustfrie skruer og lidt beslag/søm.

jeg. ved godt at mange afslutter kanten med at save af til sidst med førringsskinne , men jeg målte blot rigtigt og derved passer hver brændt præcist i længden….måske tog det mig 3 timer mere. 
kanten ser i øvrigt mere prof ud, hvis hele terressen omkranses af en planke skåret i smig i hjørnet.

Spørgsmålet er som du skal have en dyksav til værktøjs samlingen for at kunne save 3 meter terresse kant 1 gang ?…. 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis