gulvvarmeplader spånplade eller flamingo????

Kære LDS

Efter at have smuglæst herinde i mange år (og tak til jer alle for masse af kanon gode indlæg), så er det tid til mit debutindlæg.
Jeg ønsker at etablere gulvvarme i et hus fra 1970 på 220 kvm som pt. opvarmes med  elradiatorer. Huset er i etplan uden krybekælder og med støbt betongulv.
Jeg ønske ikke at banke gulvet op i hele huset, og derfor er tanken faldet på etablering af gulvvarme via gulvvarmeplader. Jeg (min hustru) ønsker parketgulv og klinker slutteligt.

Varmekilden vil være et Luft til vand anlæg, indtil jeg kan komme på fjernvarme.

Som jeg ser det findes der to typer af gulvvarmeplader - en som er i spånplade og en som er i flamingo.
og nu til spørgsmålet/spørgsmålene:

- Hvornår bør man vælge hvad?
- Hvad er jeres erfaringer med gulvvarmeplader (er det ok at gå på, klapre det, virker det osv.)?

Håber jeg har givet tilpas mange oplysninger i forhold til et kvalificeret indlæg, og endnu en gang tak for alle de mange gode indlæg.
MVH
SK

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget isolering har du under betongulvet?
Påtænker du at isolere? Eller bare lægge pladerne direkte på beton?
Der er vel 50mm isolering under beton, kunne være et gæt?
Hvordan er resten af resten af huset isoleret? Du bør være varsom med at indlægge gulvvarme, hvis huset er dårligt isoleret.. du risikerer, at skulle supplere med dine elradiatorer, for at kunne holde varmen.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ifm omlægning til gulvvarme så er du nødt til at få undersøgt den nuværende konstruktion nærmere så du ved om der er plads til tilstrækkelig isolering, ellers kommer du måske til at fyre for ormene og får problemer med at holde huset varmt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på lds
Det vil ikke være forsvarlig at lave gulvvarme uden at få isoleret gulvet meget mere end hvad der er nu.
Og uanset hvilken form du vælger af dem du nævner, så vil du sikkert få problemer med at dørene ikke kan åbnes m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er el gulvvarme i køkken-alrum og badeværelserne samt bryggers.
Tanken var at jeg ville lægge pladerne direkte på betonen (jeg må lige spørge den gamle om hvor meget isolering der er.).
Dørkarme mm hæves i hele huset.
Huset er hulmursisoleret og der er cirka 300mm isolering på loftet

Kan I hjælpe med hvilken type af pladerne jeg bør anvende - eller hvornår man bør bruge hvilken type?

Jeg kan kun sige at man ikke bør lave gulvvarme uden at have mindst 200 mm isolering i gulvet. For at være efter nye standarder noget mere.
Hvilken type du skal bruge afhænger jo også af hvad du påtænker af færdig gulv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis