El stik ledning

Hej

Jeg skal forlænge min stik el ledning, og det er sådan set nemt nok.

Men jeg kan ikke se hvor stort det eksisterende kabel er, da der ikke står noget på det.

Der imod er der nogle markeringer på som man måske brugte til at identificere kablet med den gang det blev lagt ind.

Der er præget/trykket  3 smalle streger/fordybninger og en bred, lidt ligesom en stregkode, for hver meter, så er sikker på det fortæller hvad for et kabel det er.

Det nye skal jo gerne være det samme, eller større, og da 30.meter koster 2500. kr så vil det være træls at skal købe 30 meter i en anden størrelse 

Men efter flere timer på Google så fik. jeg intet resultat.

Hvad betyder de markeringer?

Er der nogen der kender de gamle markeringer.


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din elektriker kan med det samme se hvilket kvadrat det er , hvilke sikring er der i gravstenen ...............og det er ikke en stregkode men et metermål .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det kan han ikke da kablet sagtens kan være 4x10 som er lige så tykt som en 4x16

Der sidder en 35 amp i stenen.

De gamle kabler er ikke til at regne med, også selvom vi åbner for stenen, og måler på selve kobberet ville han ikke kunne, fordi kablet er så gammelt.

Jeg vurderer det er fra en gang i 50erne 

Der er ikke en stregkode, det er jeg klar over, det var for at illustrere hvordan de markeringer ser ud at jeg brugte stregkode som sammenligning, det er fordybninger i plastikken der omgiver kablet, og i og med at de sidder for hver meter, så sidder de det samme sted som en tekst ville gøre, og de ikke har samme bredde så kunne de måske fortælle noget om kablet. 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Jeg har nu ikke været ude for at kabler ændrer kvadrat med alderen. Tror nu nok en trikker kan se hvilket kvadrat dit nuværende kabel har.
Og du må jo alligevel ikke selv rode i gravstenen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

En elektriker kan nemt se forskel på kobber , der er 3 muligheder 6 -10 -16¤ .og hvis det er et kabel fra 50erne så et det nok et brunt blyarmeretkabel PBP og ikke et PVIK som er grå  , mit bud er at det er 10 ¤

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kermit_369 skrev den 07-11-2021 18:11:31

Jeg har nu ikke været ude for at kabler ændrer kvadrat med alderen. Tror nu nok en trikker kan se hvilket kvadrat dit nuværende kabel har.
Og du må jo alligevel ikke selv rode i gravstenen.

 Der har været en trikker på sagen. 

Forklaringen er at nye kabler sagtens kan være tyndere men i samme kvadrat, og så uden tekst ikke kan se hvilken kvadrat det er. 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Annonce
karl smart skrev den 07-11-2021 18:12:32

En elektriker kan nemt se forskel på kobber , der er 3 muligheder 6 -10 -16¤ .og hvis det er et kabel fra 50erne så et det nok et brunt blyarmeretkabel PBP og ikke et PVIK som er grå  , mit bud er at det er 10 ¤

 Det er grå og uden bly, men uden tekst. 

Jeg kan nemlig godt se kablet, det måler 21.5 mm i diameter så det er nok en 16, men som sagt uden tekst er intet sikkert. 

Køber et 16 så må jeg sætte det sammen med det andet. 

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Hvis kablet er fra 50'erne og ca. 21,5 m m tykt, er det næsten helt sikkert 4X6mm2 . Det passer også med 35A sikringer i kabelskabet. Det er rimelig nemt at finde ud af kvadratet. Hvis det er med flerleder er der 7 ledere i hver leder. Mål en af de 7 ledere med en skydelære og beregn arealet gang det med 7. Eller slå dimensionen op i NKT's katalog. Er det med massive ledere er det nemmere. Mål diameteren og find arealet.

fase
S. Fabrin skrev den 08-11-2021 19:40:30

Hvis kablet er fra 50'erne og ca. 21,5 m m tykt, er det næsten helt sikkert 4X6mm2 . Det passer også med 35A sikringer i kabelskabet. Det er rimelig nemt at finde ud af kvadratet. Hvis det er med flerleder er der 7 ledere i hver leder. Mål en af de 7 ledere med en skydelære og beregn arealet gang det med 7. Eller slå dimensionen op i NKT's katalog. Er det med massive ledere er det nemmere. Mål diameteren og find arealet.

 Der er bare det at slår man de kabler op som nye så er forskellen på diameteren på 6 og 10 så lille det ikke alene kan afgøres på det, især ikke når det er et ældre kabel

Man kan ikke komme til selve lederene.

trikkeren sagde også at selvom man kan se lederen i stenen så var det ikke nok.

Nå men pyt.. jeg må finde på noget... tak fo svar alle sammen 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Der er to muligheder for at finde ud af, hvilken dimension kablet har:
1. Spørg forsyningsselskabet om, hvilken dimension, der er tilmeldt engang i tidernes morgen.
2. Gør som jeg har skrevet før, mål lederen eller måske en af de kordeller, lederen i kablet er sammensat af.
Selvfølgelig kan man komme til lederne i kabelskabet, og dermed og kunne måle på lederne. Det kræver blot at demontere en leder.
At se i et katalog og prøve at bedømme dimensionen ud fra den ydre diameter er ikke nøjagtig nok, men sammensætningen på kablerne er beskrevet i katalogerne.
Noget helt andet er, hvorfor går du så højt op i kablet dimension, når det er installatørens opgave. Jeg spørger af nysgerrighed. Er det fordi du selv vil købe kablet og forlænge det, eller vil du bare købe kablet og få elektrikeren til at splejse det. Jeg skal gøre opmærksom på, at kablet fra kableskabet til målerrammen fører umålt strøm, hvorfor forsyningen sætter bestemte krav til muffer på kablet.

fase
S. Fabrin skrev den 08-11-2021 20:59:22

Der er to muligheder for at finde ud af, hvilken dimension kablet har:
1. Spørg forsyningsselskabet om, hvilken dimension, der er tilmeldt engang i tidernes morgen.
2. Gør som jeg har skrevet før, mål lederen eller måske en af de kordeller, lederen i kablet er sammensat af.
Selvfølgelig kan man komme til lederne i kabelskabet, og dermed og kunne måle på lederne. Det kræver blot at demontere en leder.
At se i et katalog og prøve at bedømme dimensionen ud fra den ydre diameter er ikke nøjagtig nok, men sammensætningen på kablerne er beskrevet i katalogerne.
Noget helt andet er, hvorfor går du så højt op i kablet dimension, når det er installatørens opgave. Jeg spørger af nysgerrighed. Er det fordi du selv vil købe kablet og forlænge det, eller vil du bare købe kablet og få elektrikeren til at splejse det. Jeg skal gøre opmærksom på, at kablet fra kableskabet til målerrammen fører umålt strøm, hvorfor forsyningen sætter bestemte krav til muffer på kablet.

 Fordi jeg selv vil købe kablet...det koster en formue, så tænkte der måske var noget til salg på den blå, og der er faktisk  en der har 25 meter til 200 kr, og det koster 2500 og derfor vil jeg gerne ramme rigtigt.. og fordi en trikker er min ven, som skal lave det for mig

Ja man skal bruge et vandtæt samlesæt,så alt det der er der styr på, dog fik jeg et mindre chok over hvor få cm nede i jorden der egentlig er kravet.

Fidusen er at man sådan set godt må sætte det nuværende samme med et der er større, altså fra 6 til 10 men ikke den anden vej.

Men det lyder fornuftigt det du skriver. 

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis