Kan dette gamle lampeudtag blive pænt?

Kan jeg lukke dette lampeudtag på en pæn måde?
Eller er jeg nødt til at have en baldakin til at skjule den?
Jeg kan se, at der sidder to "vinger" med gevind. (se billede 2)
Så måske man kan få en slags dæksel der kan sættes på?

Hvad gør man normalt med denne slags gamle lampeudtag?

Jeg har 2 af dem.
Fra det ene skal der gå en ledning hen til et andet sted på loftet, hvor der skal hænge en lampe.
Fra det andet skal der hænge en loftslampe ned i en ledning direkte fra udtaget.

PS. Billederne vender på siden. Kunne ikke finde ud af at rotere dem.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en gammel 700 dåse, men normalt stikker de ikke så langt ned under loftet. Har du et mål på dåsen og en afstand mellem hullerne? Der findes lampeudtag og blindlåg til dåserne, men om de passer på afhænger af målene.

fase
Jeg mener at der har sidet en gammel porcelænsroset oppe i stuken , der er trukket nye ledninger kan man se , en baldakin er nok løsningen .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 07-11-2021 17:45:55

Jeg mener at der har sidet en gammel porcelænsroset oppe i stuken , der er trukket nye ledninger kan man se , en baldakin er nok løsningen .

 Ja. Der er nye ledninger. Kan man få sådan en roset mere?


S. Fabrin skrev den 07-11-2021 12:48:43

Det ligner en gammel 700 dåse, men normalt stikker de ikke så langt ned under loftet. Har du et mål på dåsen og en afstand mellem hullerne? Der findes lampeudtag og blindlåg til dåserne, men om de passer på afhænger af målene.

 Hvor kan jeg se den 700 dåse?

Det er ikke plastic dåse. Jeg tror det er et jernrør eller lign.

Vil tro der er mellem 5-6 cm mellem hullerne. Men vil lige undersøge det. 
Den beskrevne 700 dåse er netop en metaldåse. De har samme mål som de mere moderne PL dåser. Men for at afgøre det skal vi have den præcise afstand imellem huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 07-11-2021 21:13:24

Den beskrevne 700 dåse er netop en metaldåse. De har samme mål som de mere moderne PL dåser. Men for at afgøre det skal vi have den præcise afstand imellem huller. 

 Det er lidt svært at komme til at måle ordentligt pga. ledninger.

Men som jeg ser det, så er der 45mm fra hul til hul. Og dåsen har diameter på 55mm.

Det er et gamelt lampested fra jævnstrømens tid , om der er noget nutidigt der passer ved jeg ikke ......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 08-11-2021 00:29:43

Det er et gamelt lampested fra jævnstrømens tid , om der er noget nutidigt der passer ved jeg ikke ......

 Wow   


Det må da være enormt lang tid siden man brugt jævnstrøm. Hvornår var det?

Det sidste jævnstrøm i København indre by forsvandt ca 1970  , men dit lampeudtag er fra sidst 20erne 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 08-11-2021 12:54:56

Det sidste jævnstrøm i København indre by forsvandt ca 1970  , men dit lampeudtag er fra sidst 20erne 

 

OK. Huset er fra 30'erne, men det passer måske meget godt at der kan være et udtag fra 20erne.
Så der er ikke andet at gøre end at få fat i en baldakin?

Kan man få nogen der er billige eller små?

Har kigget på Harald Nyborg, men kan kun lige finde denne:
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/baldakin-hvid

Den ser ud til at være temmelig stor...  Vil helst ikke have en alt for stor kegle hængene oppe under loftet, hvis jeg kan undgå det.

Er der nogen chance for at man kunne få låget til en roset som denne til at sidde deroppe?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pendelroset-mini-oe55mm-hvid

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis