Vådrumsmembran 3 kvm bad+toilet

Til folk som følger sagaen,så er jeg nu nået til en diskussion med maler om hvad der var aftalt omkring HVORNÅR de skulle male. Jeg troede, fordi jeg skrev og bad om det, og tidligere havde udtrykt at andet ikke gav mening,  at de ville stoppe når der var spartlet og sat filt op.  Men de nåede at ligge første lag på før jeg sagde holdt stop. I det meste af lejligheden er der ikke rigtig klar til maling, men særligt i bad....

SPØRGSMÅLET: Der skal vel vådrumsmembran i hele rummet kva størrelsen(3kvm), undtaget loft ,selvom der er lukket kabine i den ene halvdel? Se billeder, hvor jeg har ridset op til fliser fordi maler ville vide hvor der ikke skulle fuldspartles, og de har så malet efter samme streger. Vægge er vådrumsgips.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps,  tak, fandt også artiklen,  og har bedt Maleren om at sætte sig på bænken indtil jeg er klar 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej NFB
Mens maleren sidder på bænken kan han (og du selv) jo læse den pjece som Danske Malermester har udgivet: https://mba.malermestre.dk/media/1359/vaadrumspjece.pdf
Den er en forkortet udgave SBI-anvisning 252 om vådrum. Den er lovpligtig at følge. Reglerne er blevet lavet om flere gange, så du skal sikre dig at han er opdateret med den nyeste version.

Hvis du har vådrumsgips på alle vægge, så fremgår det af tabel 1 på side 19 at du kan vælge mellem fliser med vådrumsmembran eller PVC-beklædning. Så hvor er det lige der skal males? Malerbehandling (f.eks. på filt) er kun godkendt i fugtig zone - og den findes ikke på så lille et badeværelse. Det burde en uddannet maler vide.
Undskyld hvis jeg ødelægger dine planer...  

Palle Dam
Tak for input, Palle. Ingen af mine planer ødelagt, men maler er blevet død stille efter jeg sagde den var helt gal, at de var gået videre fra den armering af samlinger som jeg troede var det sidste de ville gøre før bad var klar med membran.

Jeg skal dog lige være sikker.  Det du siger er at der SKAL være fliser op til loft? Nu da vi ikke har planer om PVC. Formentlig grunden til at jeg havde planlagt det indtil jeg fandt at 70 mm stål skelet ikke virkede som om det ville være stift nok til fliser på vægge, selvom alle anvisninger fra Knauf er fulgt
Og hvordan hvis der er aflukket brusekabine? Min VVSer mente at jeg så slap for at tænke på området udenfor som våd zone (men der skulle så være ekstra afløb)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
NFB skrev den 09-11-2021 18:03:35

....
Jeg skal dog lige være sikker.  Det du siger er at der SKAL være fliser op til loft? Nu da vi ikke har planer om PVC. Formentlig grunden til at jeg havde planlagt det indtil jeg fandt at 70 mm stål skelet ikke virkede som om det ville være stift nok til fliser på vægge, selvom alle anvisninger fra Knauf er fulgt

Du kan nøjes med fliser/vådrumsmembran i en højde af minimum 230 cm i vådzone, men hvis det er få centimer, der er tilbage, så kør det helt op for synets skyld. 

NFB skrev den 09-11-2021 18:07:00

Og hvordan hvis der er aflukket brusekabine? Min VVSer mente at jeg så slap for at tænke på området udenfor som våd zone (men der skulle så være ekstra afløb)

 Jeg tænker ikke at din brusekabine er vandtæt på samme måde som vådrumsmembran/fliser eller PVC belægning - så din VVS'er må gerne komme med noget dokumentation på det. Jeg kan ikke finde noget og så tænker jeg, at det er bedst at følge SBI-vejledningerne.



jetz skrev den 09-11-2021 19:23:30

Du kan nøjes med fliser/vådrumsmembran i en højde af minimum 230 cm i vådzone, men hvis det er få centimer, der er tilbage, så kør det helt op for synets skyld. 

 Der mås jo såvidt jeg husker ikke laves to lag af vandtætning. Og SBi/pjecen nævner specifikt at der ikke må "blandes" imellem vådrumssystemer. Betyder det at det maling og filt de har hældt på bør skrabes af?

Jeg er nogenlunde enig med jetz. Jeg mener dog at have hørt, at en "løs" brusekabine (altså den slags der typisk har hævet bund, plastik-sider og skydedør) må opstilles i ikke-vådrum. F.eks. et soveværelse. Den kan måske blive din redning. Men jeg har ikke lige kunnet finde dokumentation for det. HVIS det er tilfældet vil jeg mene at du kan undgå at have vådzone på væggene. Jeg vil dog stadig mene at det vil være en rigtig god ide hvis gulvet + de nederste 10 cm af væggene laves som vådzone - det er et krav, hvis der er gulvafløb.

Mht. 2 lag vandtætning er jeg ret usikker. Hvis de 2 lag ligger HELT tæt mod hinanden burde det ikke give problemer. Tidligere har man dog advaret mod f.eks. 2 dampspærrefolier i samme konstruktion - det gælder vistnok ikke mere (så længe de sidder sammen). Dog er folier er en lidt anden situation end en smøremembran. Med smøremembran og maling er der jo ingen luft mellem de 2 lag.

Det med at man ikke må blande forskellige vådrumssystemer betyder at man f.eks. ikke må brug en vævklæber fra en producent sammen med en vådrumsmaling fra en anden. Eller smøremembran og forstærkningsstrimmel fra 2 forskellige producenter.

Palle Dam
NFB skrev den 09-11-2021 22:40:12

 Der mås jo såvidt jeg husker ikke laves to lag af vandtætning. Og SBi/pjecen nævner specifikt at der ikke må "blandes" imellem vådrumssystemer. Betyder det at det maling og filt de har hældt på bør skrabes af?

 Ikke nødvendigvis, hvis man kan få en primer som man er sikker på kan sikre vedhæftning på det malerarbejde, der er lavet. 

Som Palle korrekt skriver så har det med at blande vådrumssystemer at gøre med at vådrumsmembrankomponenterne (primer, sealerstrimmel, membran etc.) skal komme fra samme producent, så der er garanti for at komponenterne kan sammen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også