Persondata ved køb af elektronik i en fysisk butik?

Bilder min ven mig en and på ærmet eller er der noget om dette:

Han siger at han forledes var i en elektronik/radio/tv-forhandler. For at købe elektronisk tilbehør til 500 kr. Så fik han angiveligt at vide at han skulle oplyse navn adresse og tlf nummer ved køb over 300 kr?

Jeg kan huske jeg engang blev opkrævet det samme i forbindelse med køb af en bærbar PC i en fysisk butik, men der kunne jeg helt ærligt ikke huske mit eget telefonnummer - man ringer jo ikke så tit til sig selv vel?

En anden gang var det i forbindelse med køb af TV (fordi så tilmelder de en til Licens) så jeg bakkede ud og fandt et brugt TV istedet. Det var dog ikke tilfældet sidst jeg købte TV da det vist nok er over Skatten nu.

Naturligvis skal man også fx ved oprettelse af mobilabonnement - Viasat eller lign.

Men ting som ikke er forbundet med abonnement, fx et sæt høretelefoner?

Jeg ved godt at det er private firmaer og de kan i princippet vælge og handle eller IKKE handle med dem de vil, uanset grunden, men hvad i alverden skulle årsagen til denne praksis være ? altså navn, adresse, og tlf nr på alle køb over 300 kr ?

Min ven gav dem bare et fiktivt navn og telefonnr og fik så lov at købe det han kom efter dog ;)

Undres bare...

Og ja det var i en Humac butik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rent humbug. Stem med dine fødder og køb et andet sted.

Når nu din bon er falmet / blevet væk, dit apparat er gået i stykker, så er du pludselig glad for at du er i systemet. Lev med det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Men lige med sådan noget som hørebøffer til 500 kr.... Ja måske de ikke virker om et år, men så er jeg altså typen der bare køber nye, gider da ikke en stor reklamtionssag ud af det for 550 krs skyld... ;) Det erikke kun besværligt, det er heller ikke min tid værd ;)
De må ikke indsamle persondata uden at have dit samtykke. De har ikke noget forretningsmæssigt behov som gør, at de ikke kan gennemføre handelen uden. Derfor kræver det dit samtykke.

Jeg har oplevet, at nogle butikker ikke vil betale penge tilbage for en returneret vare uden at få navn og adresse. Her angiver jeg som regel bare et fiktivt navn og så skriver jeg adressen på butikken selv.

Det er i forbindelse med anti-hvidvask(KYC). Det er ikke en lov der siger de skal bede om det, men der er en lov der siger "de skal gøre NOK", men de tolker alle sammen "nok" forskelligt, da de har hver deres interne regelsæt de fælger.

Eks. hvis du køber tøj i Kaufmann for over 2500,- beder de om at se et billedID. De skal bruge det hvis det viser sig du er del at en grupper der køber tøj for stjålne penge og sælger det videre for at vaske sorte penge hvide

---------------------------------

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis