Spartling af pladesamlinger i vådrum

Jeg har netop sat Fermacell fibergipsplader op i mit badeværelse. Nu skal jeg til at spartle samlingerne.
Nogle vægge skal beklædes med glasvæv og andre skal have fliser. Der er også en del vægareal, der bliver skjult bag skabe.
De samlinger, der skal have glasvæv, bliver selvfølgelig spartlet med papirstrimmel osv. som montagevejledningen foreskriver. Pladerne er med spartelkanter. Men hvor meget behøver jeg gøre ud af at spartle de samlinger, der bliver dækket af hhv. fliser og skabe?
Væggene med fliser får for størstedelens vedkommende også vådrumsmembran. Skal disse samlinger forstærkes med papirstrimmel?
Væggene med skabe bliver jo på ingen måde synlige. Disse samlinger formoder jeg ikke det er nødvendigt at spartle. Eller er det også nødvendigt for f.eks. at undgå at der trænger fugt ud i vægkonstruktionen? Der er kun skabe i den fugtige zone - ikke i vådzonen.

Palle Dam
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg lavede badeværelse spartlede jeg også bag fliserne. Det blev ikke skønspartling, men bare en omgang så det blev nogenlunde lige.
Ellers vil nogle steder bag flisen jo også få et tykt lag klæber, andre et normalt lag. Ved ikke om det  kan være et problem når det tørrer.

Allan
Lytter interesseret her da jeg har taget samme tilgang i lille badeværelse (3 kvm)
Jeg ville helt sikkert spartle alle steder der skal smøres noget på, hvad enten det er fliseklæber, vådrumsmembran eller noget andet. Bag et skab hvor der ikke skal være vådrumsmembran behøver du ikke.
Tak for svar.
I mellemtiden har jeg også kontaktet Fermacell.
De skriver, at alle samlinger skal spartles med papirstrimmel for at sikre styrken i pladerne. Også bag skabene.

Palle Dam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også