Hvor meget plads til indbygningskøleskab

Jeg får 3 højskabe som på billedet. Det var meningen køl/frys skulle være i ende, med døren der åbner op imod væggen. Da jeg tidligere flyttede muren, har jeg fået den flyttet et par cm. for lidt/for meget, så jeg har nu kun 1,5-2cm mellem skabet og væggen og IKEA anbefaler selv 5cm.
Kan låger og skuffer åbnes med 2cm plads i siden eller skal jeg finde en anden løsning med det samme? Jeg har ikke købt køleskabet endnu, så det kan ikke testes

Alternativerne er at vende lågen, så det åbner ind mod rummet, eller bytte de to sidste skabe ud så køleskab kommer til at stå i midten og så stadig åbner mod væggen. Nogen der har nogle mål på hvor meget plads deres køleskab bruger mod væggen?

Hvad bliver den bedste løsning her


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv et IKEA køkken/køleskab med ca 5 cm tolerance og har været ude at måle.
Min vurdering er at du vil kunne sætte det op med 2 cm men du er nede på minimum. Du bør derfor tænke på det håndtag du har på lågen.
Du kommer til at åbne håndtaget op i vægen hvis du skal have fuldt åben og du kommer ikke til at kunne have din hånd på håndtaget ved fuldt åben.
Nu er det vel kun når du skal have hylder ud/åbne skuffer at du kommer til at være fuldt åben så det kan være det ikke er et praktisk problem.
Hvis du bytter køleskabet og et tørskab rundt så vær opmærksom på det samme hvis du har interne skuffer: Lågen kan åbne helt i sig selv men håndtaget kan blokere for fuldt åben.

Der er indbygget håndtag, men man skal selvfølgelig stadig kunne få fat i lågen. Har lige målt præcis op og jeg har faktisk kun 1cm, fordi der er kommet et lag gips på væggen.

Så tænker jeg ikke det vil være smart at have køleskabet der, hvis man knap nok kan få skufferne ud.

Hvad bliver så bedst, vende lågen eller have et alm. skab i enden :(

 

bibihest skrev den 06-11-2021 11:50:31

Der er indbygget håndtag, men man skal selvfølgelig stadig kunne få fat i lågen. Har lige målt præcis op og jeg har faktisk kun 1cm, fordi der er kommet et lag gips på væggen.

Så tænker jeg ikke det vil være smart at have køleskabet der, hvis man knap nok kan få skufferne ud.

Hvad bliver så bedst, vende lågen eller have et alm. skab i enden :(

Hvis du vender køleskabslågen vil du de næste 15 år (eller hvor lang til du har køkkenet) skulle gå ind i et "hul" når du skal i køleskabet - Det bliver du træt af. 

Jeg ville sætte et alm skab op i stedet for alternativt udskifte et af dine moduler et andet sted på vægen med et mindre modul selvom det selvfølgelig koster 20 cm skabsplads.

Lige for en god ordens skyld - Jeg formoder at køleskabet står som på din tegning dvs op mod en fast væg og der ikke er et dørhul på den væg hvor du kan få noget "gratis" frirum.
Ja det er en lukket væg, det er enden af køkkenet.

Tror også jeg bliver træt af at stå bag en dør bagefter hvis jeg vender den, selvom man selvfølgelig nemmere kan spise i smug på den måde :p . Jeg sætter køleskabet i midten i stedet så kan døren sidde rigtigt og det andet skab kan stadig åbne. Så skal der bare lige flyttes en kontakt

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis