bevaring af brænde uden brændeskur

Hej vores brændeskur er blevet nedlagt og skal sambygges med ny carport men det kan først ske i foråret 2022 grundet leverance tider.
Er der nogle der har nogle gode ideer til midlertidig opbevaring af brænde indtil da ?- det kommer i et brændetårn og noget kan lægges ind under terrasse, men vand vil trænge ned under når det regner.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En presenning eller havepavillon .
Når jeg får leveret træpiller i dårligt vejr så er der trukket en stor plasticpose over hver palle. Spørg på tømmerhandlen om du kan købe en sådan pose. Det er jo lidt langt til 9670 ellers ku du få en af mig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
larsen56 skrev den 05-11-2021 20:36:58

En presenning eller havepavillon .

 Nixen, der skal luft til.

Lidt regn nu og da skader ikke, men dæk toppen, f.eks. med en stor nok (tag)plade med 20-30 graders hældning. Evt lidt ekstra beskyttelse på vestsiden hvor den mest forekommende regn og evt. sne lander fra.
Se evt. https://www.bolius.dk/saadan-toerrer-og-stabler-du-bedst-dit-braende-10429

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 06-11-2021 00:07:00

 Nixen, der skal luft til.

Lidt regn nu og da skader ikke, men dæk toppen, f.eks. med en stor nok (tag)plade med 20-30 graders hældning. Evt lidt ekstra beskyttelse på vestsiden hvor den mest forekommende regn og evt. sne lander fra.
Se evt. https://www.bolius.dk/saadan-toerrer-og-stabler-du-bedst-dit-braende-10429

 Nu står der jo at det er et brænde tårn. Det er tørret og kan derfor godt dækkes med en presenning el lign.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis brændet er meget tørt (tvangstørret), suger det fugt til sig på denne her årstid hvis det opbevares i det fri også selv om det er overdækket. Det bedste man under alle omstændigheder bør gøre, er løbende at tage en passende mængde brænde ind til flere døgns forbrug, så det kan nå at tørre op.  
Annonce
Alt mit brænde ligger udendørs året rundt , når det først er tørt , så er det ikke meget fugtighed det kan suge til sig i en våd periode , det er jo kun i enderne at fugtigheden kan komme ind , så det er meget begrænset , men som Frank skriver , så tager man brænde ind et par dage før det skal fyres af , det tørrer meget hurtigt , hvis det er blevet vådt .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du kan godt opbevare i det "fri" også nyskovet dækket med pressening. Tricket er at ligge det på en flok Europa-paller, således der kan komme luft til nede fra.

Sådan gjorde vi i al fald hele min barndom når brændeskuret var fyldt op, og det var der ingen problemer i. Dog er det en god idé med pressing i en god kvalitet da man let får revet hul i de billige fra Harald nyborg og lign steder.
Men, pas på ikke at blive snydt med tørt eller ikke tørt.
Vi bruges 12 - 15 m3 løvtræ i en masseovn om året til opvarmning af knap 100 m2 stråtækt hus i to etager.
For nylig lavede jeg en test med brænde, flækket løvtræ, der var leveret start maj. Ved traditionel måling viste måleren ca. 25 pct. Brændet blev stablet med anbefalet gennemtræk, som vi plejer, og for 4-5 uger siden målte det det ca. 18 pct. som anses som værende max. fugtighed tip optænding. Jeg tog nogen stykker og flækkede dem, og målte derpå fugtigheden som overalt var over 25 pct.
Tog nogle lignende stykker og lage dem i ovnkammeret der målte ca 125 gr C. To timer senere målte de ca 5 pct. Flækkede igen, og målte igen. Stadig omkring 25 pct.
Konklusioner:
 - Målinger i overfladen siger intet direkte om fugtigheden i træet.
 - Det tager tid at reducere fugtindholdet væsentligt.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja nyskovet træ skal helst have ligget er år eller bedre 2 år.

Men det kan jo være svært at vide hvis man ikke selv fysisk har skovet /fældet/samket træet.

Men for gud skyld aldirg fyr med våde eller forurenet træ, jeg borede engang ved siden af en som gjorde det, og hele mit hus stank af røg fra brændt plastik eller hvad faen det var han dyrede med.

En del Hælder også spildolie på deres olie fyr, hc motorolie fra biler og den slags.
Vil man have fyringsklart brænde på få måneder, skal man gå efter ask (alternativt ahorn), især hvis man praktisere syre-fældning i sommer månederne, er det klart til den kommende vinter.  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis