Motionering af sikkerhedsaggregat?

Hej,

Der sidder et såkaldt sikkerhedaggregat på toppen af min varmtvandsbeholder. A la denne:

https://vvs.dk/ukategoriserede-varer/skaffevarer-leveringstid/wavin-sikkerhedsaggregat-pr-6b-vvs-nr-431561022?gclid=Cj0KCQjwrJOMBhCZARIsAGEd4VHBOZyvTGh6D8eRliJupPJeNACqMZjhLUcHG9tuN6Hr0MUZXPxOr3EaAvxbEALw_wcB

VVSeren siger at det er den der er skyld i lavt vandtryk på det varme brugsvand, grundet kalk. Han skal have 2500,- for at skifte den og det er vel OK, men er der ikke en måde at "motionere" sådan en, før man begynder at save rør og lodde og regere. Det virker som et stort indgreb for meget lidt, hvis ikke det er andet end kalk.

??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert kontraventilen i sikkerhedsaggregatet der er kalket til. Prøv lige at tage et billede af din ventil så vi kan se den.

Søren O
Det er en Frese. Sådan en her.https://www.dba.dk/sikkerhedsaggregat-frese/id-1075462523/

https://www.billigvvs.dk/frese-sikkerhedsaggregat-dn20-10-bar-2275761

https://www.vvsnetto.dk/wp-content/uploads/2014/08/Sikkerhedsaggregat-DN20_MAN.pdf

Jeg er ikke tilbøjelig til at pille før jeg har fanget hvordan den virker, så måske vi skulle tale om det først?

#1 Den sidder på den kolde side (tilgangen) til VV beholderen. Jeg forstår at den beskytter mod overtryk, når vandet varmer op og udvidder sig. Når det gør dét åbner overtryksventilen og en kontraventil beskytter mod returløb? Ikke?

#2 Det eneste jeg har prøvet et at åbne overtryksventilen (det blå håndtag), så koldt vand løber igennem og i afløbet.
Der er fint tryk på afløbet, så jeg tror ikke det er kontraventilen derer kalket til. ??

3# I manualen står der noget om kontrol at kontraventil. Det bør man vel gøre inden man kaster 2500,- efter at få den skiftet.

"Kontrol af kontraventil jvf. DS/EN 1717: Afspærringsventil (1) lukkes. Inspektionsventil (2) åbnes. Der kan forkomme enkelte dryp fra ventilen der skal ophøre efter få sekunder. Ved defekt kontraventil vil der konstant løbe vand ud fra inspektionsventilen."

Det ligner at man kan dreje den med et stykke værktøj, men det er utydeligt hvad der så sker og hvorfor det sker. Er der nogen der vil forsøge sig med en forklaring?

vh
DanP

Det er typisk kontraventilen det er galt med. Det er plastgrebet på undersiden du skal have fat i. Nogle gange hjælper det at lukke og åbne ventilen nogle gange.
Du kan skille det ad ved at pille den lille plastprop ud, som sidder i enden af plastgrebet. Inde bag proppen sidder en lille skrue som du skal skrue ud. Derefter kan plastgrebet afmonteres. Med en skruenøgle kan du så afmontere selve ventilen. Husk at lukke for hovedventilen ved vandmåleren og tappe vandet af vandvarmeren først.
Selve ventilen kan så afkalkes i f.eks. citronsyre. Efter afkalkningen bør de bevægelige dele smøres med hanefedt.
En anden løsning er blot at købe en ny ventil og så skifte den. Det er langt mere enkelt end at udskifte hele sikkerhedsaggregatet.

Søren O
Det kunne man self godt prøve. Det er næppe anderledes end en alm vandhane, så det skulle være til at gå til. Tak :-)

Men, det sorte håndtag er til at åbne/lukke afspærringsventlen som sidder "foran" kontraventilen. Hvis det er kontraventilen der er kalket til, så ser det ud til at det er inspektionsventilen (den lille "tut")  på den anden side jeg skal have fat i. Kan man dreje den? og hvad sker der så og hvorfor? Jeg synes manualen er utydelig ?

Noget andet er at jeg er tvivl om om diagnosen i det hele taget er rigtig, selvom det også var det VVSeren sagde (uden at kigge efter dog). Når jeg drejer på overtryksventilen er der fint tryk på afløbet. Jeg tænker, at det ville der ikke være hvis kontraventilen eller afspærringsventilen var kalket til?

Derfor er jeg reelt mere bekymret for om det er noget i varmt-vandsbeholderender er kalket til eller delvist blokeret af løse kalk skaller. Har i nogen erfaring med det?

På siden af sikkerhedsaggregatet sidder der en “tut”. Den er til at tømme varmtvandsbeholderen med.
Afspærringsventil og kontraventil er bygget sammen - der sidder blot en lille fjeder der presser pakningen mod ventilsædet som som så fungere som kontraventil. Det er denne “bevægelse” der bliver delvis blokeret af kalk. Nyere ventiler har et “plast mellemlæg” for at reducere kalkproblemerne.
Du kan sikkert godt fjerne noget kalk fra selve beholderen, det ligger i flager i bunden af beholderen. Det er ikke noget der ændrer på varmtvandsbeholderens funktion. I øvrigt tappes det varme vand i beholderens top.
Lige et foto af afspærringsventil med konfraventil.

Søren O
Annonce
Jep, tak :-) men for lige at være sikker på at vi taler om det samme:

#1 Inspektionsventil til kontrol af kontravntil (iflg manual). Det er Den jeg spørger til.- "tutten" :-)
#2 Aftapningshane
#3 Stophane m. kontraventil
#4 Overtryksventil

Hvad er det lige præcis #1 gør?

Ellers synes jeg det lyder som en glimrende ide at skifte indsatsen, frem for hele aggregatet. Billigere og nemmere :-)
Kan man få den i løs vægt og hvad skal jeg evt søge efter? Hvis ikkeprøver jeg at skrue den ud og afkalke den i citronsyre. Hanefedt har jeg.

EDIT: Er det denne? ​https://www.wattoo.dk/ventiloverdel-til-kr-greb-745164211​​​

Fedt hvis du kan hjælpe mig til at spare 2500,- ! :-)
Jeg er ikke sikker på hvordan dit sikkerhedsaggregat er konstrueret. Min beskrivelse gælder ældre sikkerhedsaggregater.
På dit aggregat er “tutten” - nr “1” en inspektionsskrue til at kontrollere kontraventilens funktion. Man skal blot lukke afspærringsventilen nr. “3”, derefter fjernes skruen nr. “1”. Så må der kun komme få dråber vand ud. Kommer der mere vand ud, så er kontraventilen defekt. Dette må betyde at kontraventilen ikke kan være sammenbygget med afspærringsventilen, men må sidde længere inde i sikkerhedsaggregatet.
Jeg ville nok købe et komplet sikkerhedsaggregat, og så udskifte det hele. 

Søren O
Du har ganske ret. Gik en tur i Bauhaus og kan se at kontraventilen er separat og sidder efter stophanen. Det er ikke andet en en lille plastikdims der sidder med en clips. Det virker Helt tosset at skifte det hele hvis det virkelig er rigtigt at det er den der er årsagen til lavt vand tryk. Hvis man kan få den i løs vægt burde det ikke være den store kunst at skifte den. Måske man bare kunne pille den ud og rense den.

Ellers koster hele aggragatet 428,-. Det kunne betale sig at købe det og bare bruge den ene del. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis