Må jeg flytte en stikkontakt uden for beboelsen selv? Hvad skal jeg være obs på?

Jeg har en gammel staldbygning, jeg har lavet værksted i. Der sidder nogle stikkontakter ude. Selve stikkontakterne sidder fast i væggen på en eller anden måde, men det ser ud til, at de bare er fuget eller klistret fast eller sådan noget. Der er ført strøm til kontakterne med ledninger, der bare hænger ned fra loftet langs væggen og kører ind i siden af stikket. Derfor ser det umiddelbart ud til, at man vil kunne flytte stikkontakterne ved bare at nørkle dem fri fra væggen og sætte dem fast igen et andet sted. Der skal slet ikke pilles i tilslutninger eller noget i den retning.

Så er spørgsmålet bare - må man selv flytte sådan nogen? Og hvis man må, er der så regler der skal følges? Eller hvis ikke regler så i hvert fald forholdsregler? Jeg har jo ikke lyst til at gøre noget, jeg tror er smart, og så futter jeg det hele af.

Kan jeg i øvrigt løbe ind i, at det viser sig, at bagsiden af stikkene er skruet i væggen? Må jeg i så fald åbne for stikket for at skrue det af?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja normalt er kontakterne skruet fast "indefra"

Men sæt et billede ind det gør det meget nemmere at komme med gode råd.

Vi prøver igen, i morgen --
Det giver sådan set også god mening. Jeg kan lige tage et billede senere i dag. 
"Så er spørgsmålet bare - må man selv flytte sådan nogen?"

Lovgivningsmæssigt - nej.

Når det er sagt så er det er en beskeden opgave, så med den rette rådgivning kan du måske løse opgaven selv.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Her er et par billeder af en af stikkontakterne.

Jeg har ikke tænkt over det før, men nu hvor jeg ser billedet af boksen lige forfra, så kan jeg godt få et indtryk af, at de der to skruer, som sidder i øverste højre og nederste venstre hjørne, matcher de huller der er i væggen lige ved siden af - som om man har prøvet at sætte den det andet sted først, og så var der noget i vejen i væggen. Og i så fald kan den jo nok skrues af der. Meeen boksen hænger måske også sammen med samme skruer. 
Ud over at installationen bærer tydelig præg af at være en gds installation, så er de skruer, du kan se under låget, skruerne, som holder stikkontakten fast til underlaget. Når du har løsnet de to skruer, kan du tage stikkontakten ud af underlaget og skrue underlaget fri af muren. Underlaget kan derefter flyttes til et nyt sted, skrues fast i de ny huller og stikkontakten monteres igen. Du løsner lige stikkontakten, så kan du se, hvordan det er opbygget. Gør kablet fast så det ikke ligner en gds installation alt for meget. Egentlig er det autorisationskrævende arbejde, men du laver det sikkert selv alligevel.     

fase
Annonce
Tak for beskrivelsen! Det lyder jo umiddelbart som noget, jeg godt kan gøre på en forsvarlig måde - ikke mindst fordi jeg åbenbart ikke vil installere den mindre lovligt, end den allerede er :)

Skal jeg tage forholdsregler mht. en ny placering? Må jeg fx skrue den fast i træ eller gips? Må jeg gemme ledningen væk, eller skal den helst være synlig (og så hæftet lidt mere fast på væggen end nu)?
Du må skrue underlaget fast, hvor du finder det mest formålstjenligt uden at tage hensyn til underlaget. Kablet må også skjules bag eller i en væg.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også