Kan ikke få ordentlig varme på 1. sal

Hej

Vi har netop overtaget en landejendom, hvor der er installeret et Scotte black star pillefyr.
Vi kan i stueetagen holde det nogenlunde varmt, selvom jeg føler at der burde være mere gang i radiatorerne end der er, når den bliver banket helt op på 5.

På 1. sal har jeg til gengæld problemer med at få ordentlig med varme på. I de to børneværelser kan jeg ikke rigtig få noget varme i radiatorerne, men kan kun mærke at tilgangsrøret er varmt... I soveværelse er der varme i tilgangsrør, samt en lille smule varme i den del af radiatoren som sidder tættest på tilgangen. Den anden ende er iskold og ligeledes er den nederste del af radiatoren. På badeværelset er der monteret en nyere radiator, og her virker der umiddelbart til at være OK hul igennem.

Jeg har forsøgt mig med at udluft alle radiatorer 2 gange, naturligvis med cirkulationspumperne slukket.
Første gang kom der lidt luft ud af en enkelt radiator i stueetagen samt radiatoren i soveværelset på 1. sal. Efterfølgende gang, kom der kun luft ud af radiatoren i soveværelset.

Ligeledes har jeg tjekket at alle stifter / ventiler i radiatortermostaterne ikke sidder fast. Har også banket på alle for at løsne eventuelt skidt.

Jeg er absolut ikke VVS'er men tænker selv om det måske er fordi der er for lavt tryk i kedlen? og jeg derfor skal efterfylde med vand? mit issue er dog at jeg umiddelbart ikke kan finde noget sted hvor jeg kan se hvad tryk der er i kedlen?

Håber at der er nogen som måske har en ide til hvad der kunne være galt? :)

MVH
Mark
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke rigtigt hvis du ikke kan se anlægstrykket. Normalt sidder der altid et manometer der viser trykket.
Der er forskel på om du har åben eller lukket anlæg. Især ved ældre fastbrændselsanlæg er der krav om åben ekspantionsbeholder.
Ved et åbent anlæg sidder ekspantionsbeholderen på anlæggets højeste punkt. Der skal så være frostfrit afløb fra beholderen. Når der efterfyldes med vand, skal det fyldes vand på indtil der kommer vand ud af overløbet. Ved et åbent anlæg kan fyret koge uden at der kommer overtryk i anlægget.
Har du alternativt et lukket anlæg, sidder der en trykekspantionsbeholder og en sikkerhedsventil. Trykket i anlægget skal normalt ligge på ca. 1,5 bar.
Hvad er din kedeltemperatur?

Søren O
Søren O skrev den 05-11-2021 09:51:42

Det lyder ikke rigtigt hvis du ikke kan se anlægstrykket. Normalt sidder der altid et manometer der viser trykket.
Der er forskel på om du har åben eller lukket anlæg. Især ved ældre fastbrændselsanlæg er der krav om åben ekspantionsbeholder.
Ved et åbent anlæg sidder ekspantionsbeholderen på anlæggets højeste punkt. Der skal så være frostfrit afløb fra beholderen. Når der efterfyldes med vand, skal det fyldes vand på indtil der kommer vand ud af overløbet. Ved et åbent anlæg kan fyret koge uden at der kommer overtryk i anlægget.
Har du alternativt et lukket anlæg, sidder der en trykekspantionsbeholder og en sikkerhedsventil. Trykket i anlægget skal normalt ligge på ca. 1,5 bar.
Hvad er din kedeltemperatur?

 Hej Søren

Min kedeltemperatur er 70 grader.

Er i tvivl om det er et åbent eller lukket anlæg. Hvordan tjekker jeg eventuelt det?

Mvh
Mark




S. Fabrin skrev den 05-11-2021 10:00:02

Når du lufter radiatorerne ud, kommer der så vand ud til sidst? Har du ikke et billede af fyret, for det lyder mærkeligt, at der ikke skulle være et manometer, som viser trykket i systemet.

 Hej

Ja der kommer vand ud af alle radiatorerne til sidst ved udluftning.

Her et par billeder af fyret.





Du kan finde ud af om dit system er lukket ved at se, om der er en  trykekspansionsbeholder. Det er en rød rund beholder. Hvis du der i mod har en beholder med et rør ud gennem taget over loftet, har du et åbent system.

fase
Prøv at kigge oppe på loftet, om der sidder en beholder med nogle rørforbindelser oppe over værelserne.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis