Mellemrum mellem gulv og mur større end fodpanel

Hej gode folk,

Efter at have banket 2-3 cm puds af en væg står jeg nu med en bette udfordring, som jeg tænker, at de kloge hoveder herinde måske har en snedig løsning på:
Gulvene er i sin tid lagt korrekt ud fra, at de skal have plads til at give sig i varme/fugt. Men efter at have fjernet pudsen, er den afstand mellem yderste gulvbræt og mur/væg nu forøget til knap 4 cm og kig direkte ned i krybekælderen - og jublende mængder af dertilhørende træk og fodkulde.

Dersom de fleste færdigproducerede fodlister er 14-15 cm tykke, er der jo stadig en manko på måske 2,5 cm, hvor der så stadig er hul nedad.

Jeg havde overvejet
1. et bræt bagpå fodlisten på måske 3 cm, som gør at denne ville få en tykkelse, der dækker eller
2. en fejeliste i samme bredde, der sættes udenpå som en normal fejeliste på fodpaneler.
 
Dog siger mit indre billede mig, at begge dele vil komme til at se Herrens ud.

Skulle der være et par gode idéer til at få dette løst, vil det være herligt - vinden bliver jo ikke just varmere i øjeblikket.

Tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen chance for at finde nogle brædder af det samme gulv igen, og så tilpasse gulvet en gang til?

Som alternativ til dine egne forslag, kunne du pudse en lille sokkel på. Det har den fordel, at du kan få en lige overgang mellem mur og fodliste. Fodliste mod rent murværk, bliver aldrig rigtigt pænt, pga de ujævnheder der er i muren. 

Lav den lidt højere end fodlisten, og med skrå overkant.


Mvh Troels
TRRA skrev den 05-11-2021 07:31:49

Ingen chance for at finde nogle brædder af det samme gulv igen, og så tilpasse gulvet en gang til?

Som alternativ til dine egne forslag, kunne du pudse en lille sokkel på. Det har den fordel, at du kan få en lige overgang mellem mur og fodliste. Fodliste mod rent murværk, bliver aldrig rigtigt pænt, pga de ujævnheder der er i muren. 

Lav den lidt højere end fodlisten, og med skrå overkant.

 Gulvet er over 100 år, men det var måske muligt at finde nogen, der har samme bredde. 

Og det lyder meningsfuldt med soklen, selvom jeg helst ikke pudser mere end nødvendigt - jeg er simpelthen ikke ret god til det. 
Lav eller få lavet et stykke træ i den rette tykkelse til at sætte bag ved fodlisten. Træet maler du så i samme farve som fodlisten.

fase
S. Fabrin skrev den 05-11-2021 13:51:43

Lav eller få lavet et stykke træ i den rette tykkelse til at sætte bag ved fodlisten. Træet maler du så i samme farve som fodlisten.

 Det var også min oprindelige tanke. Men som skrevet, så er jeg bare bange for, at det vil se træls ud med så bred en kant øverst på fodlisten (liste + bagvedliggende stykke træ). 

Du laver kanten på det bagved liggende træ have samme smig som fodlisten, så det ligner fodlisten. Prøv evt. med et stykke træ inden du går igang med fodlisterne. Hvis du vælger at pudse et lag på væggen får du også et tykt lag.

fase
Du kunne også skære kanterne af dine gamle brædder rene med en dyksav (og en multicutter i hjørnerne). Derefter limer du en liste (en “strimmel” brædt) fast til de renskårne kanter. Bredden af listen skal være ca. 5 mm. mindre end mellemrummet til væggen. Du bliver nok nødt til at skrue nogle stumper træ på listerne “hist og her) for at holde listen oppe. Du kan så bruge mellem liste og væg mens limen tørrer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også