Let gulvvarme ovenpå beton - 16 eller 20mm slanger - Hvilket fabrikat

Skal til at lave køkken-alrum på omkring 50 kvm. Vil have let gulvvarme ovenpå beton. Afsluttes med store 80x80cm fliser.

Opbygning (nedefra)
- Passende isolering
- Betonplade (10cm)
- EPS Gulvvarmeplader med gulvvarmeslanger
- Fermacell gulvplader
- Fliser

Mine spørgsmål er praktiske til folk der har prøvet det før:
1. Hvilket fabrikat EPS-gulvvarmeplader skal jeg vælge. Der er både Jackon, Neotherm, Roth, Uponor... Hvad anbefaler du?
2. Skal jeg vælge 16 eller 20 mm gulvvarmeslanger?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) det tror jeg er lige meget - trykstyrken er hvis den samme overalt, men der kan være noget ift godstykkelsen på alu-delen ift ordentligt varmefordeling - jo tykkere jo bedre, du er nok nødt til at spørge de enkelte producenter for at få svar...
2) Hvis du har plads ift byggehøjde ville jeg vælge 20mm da du kan transportere væsentligt mere vand (og energi) og dermed have færre længere kredse (=mindre pladsbehov til manifold).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har ikke hørt om nogen der understøtter mere end 30x30- tror du skal cleare det med Fermacell hvilke krav der er til undergulvet når du vil lægge så store klinker, ville være træls hvis der begyndte at knække.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Læste lige på fermacells montagevejledning. Når der er EPS plader under, så kan man bruge op til 80x80cm hvis man lægger en ekstra plade ovenpå (12,5mm). Altså 25mm gulvelement og så den ekstra plade på 12,5mm ovenpå.
Vi skal også til at lægge gulvvarme. Vær obs på, at det er forskelligt hvor meget tryk de er beregnet til (16mm kan jeg kun finde til 6 bar, mens 20mm kan findes med 10 bar). Hvis du har direkte fjernvarme, er der nogle regler fra dit fjernvarmeværk om hvor meget tryk de skal kunne klare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis