Renovering af bryggers - el

Jeg er flyttet i en ældre villa fra 69. Det er et almindelig hus fra den tid i 1 plan med vinkeltag og loft.

Jeg er kastet mig ud i at renovere bryggerset og vil i den sammenhæng opsætte gipsloft med spots.

Udfordringen lige pt. er at jeg er møgtræt af de eksisterende el-installationer. Der kører faste plastrør rundt til de forskellige lampeudtag ( af metal ) og eftersom bryggerset ligger først i huset er der en del ledninger der går gennem den samling ( læs et stort rod ), jeg tænker også at eftersom der kommer flere og flere gadgets og elektroniske dimser ( smart home ) så bliver rodet ikke mindre.
Jeg kunne godt tænkte mig at samle, og fordele de installationsledninger i en samledåse på loftet og derfra lede ned til de forskellige kontakter/afbrydere og andre værelser. Samtidig også få udvidet med et par ekstra kontakter så det passer lovmæssigt med 1 stk pr 4 m2.

Inden der er nogen der råber højt omkring det lovmæssige så er jeg helt med på den del, jeg taler udelukkende om at lave alt forarbejdet.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et spørgsmål?  
Nå ja for dælen, der kan I selv se hvor forvirrende det er ;)
Spørgsmålet er om det er en god idé at samle ledningerne i en boks på loftet i stedet for det lampeudtag?
Ydermere så planlægger jeg at lægge dampspærre helt op til spær, efterfulgt af forskalling og derefter gipsloft. Derved får jeg alle ledninger over dampspærre, pånær de ledninger vil ligge lige over gipsloftet der går rundt til de enkelte spots. Der skal derved kun én ledning fra samleboksen gennem dampspærren.

Lyder det som en god plan eller?
Det lyder som om du skal have fat i en El installatør. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Personligt foretrækker jeg ledninger trukket i fastmonterede glatte plastrør, da det gør det muligt at ændre i installationen. Om disse rør så ligger det ene eller andet sted, og hvor de er samlet, er lidt hip som hap. Og dog, for de skal ligge enten på den ene eller anden side af isoleringen. Hvis de går gennem isoleringen, kan er opstå kondens i rørene.

I forhold til smart-home, så kan jeg ikke se at dette i sig selv skaber behov for flere ledninger, da alt efterhånden er trådløst. Måske har man enkelte steder behov for en fast fase eller en ekstra nul ledning, men det er jo netop let at etablere i et rør. Har man en installation lavet med kabler, er man hurtigt prisgivet i forhold til udvidelsesmulighederne.

Men tag en snak med den elektrikker, som skal lave det. Så undgår du at lave noget forkert, som han ikke kan/vil tilslutte.

Tak for svar, jeg er nu ikke helt enig i den del omkring det er hip som hap hvor samlingerne er. Hvis jeg skal have samlingerne som nu, altså under dampspærren skal der laves 5 huller gennem dampspærren, hvorimod jeg kan nøjes med 1 enkelt(og nem) hvis ledningerne bliver ført over isoleringen.
Ikke forstået. Hvis du har alle installationer under dampspærre, skal den ikke gennembrydes. Begynder du at lave samlinger over, så skal du gennembryde den alle steder hvor du skal fra samledåsen på loftet og ned til lampeudtag, stikkontakter mv.
Hvis du laver samlinger op loftet, er det letteste at lave det med kabler ned til rummene for at undgå kondensproblemet. Men så får du problemet med at det ikke er let at ændre installationen i fremtiden.
Men det er jo svært at svare præcis, hvad der er smartest, uden at have set lokaliteten. Derfor synes jeg stadig du skal tage en samtale med din elektriker om hvad der er bedst.

Hvad forhindrer dig i at have rørene over dampspærren og sætte en membran på dåsen, så installationen er over dampspærren men stadig under isolationen. Jeg er så gammel, at jeg har lært at lave en installation, der kunne repareres. 

fase
Tak for det gode indlæg S. Fabrin
Det er primært udfordringen med dampspærre og gipsloft der er hovedårsag til at jeg begyndte at tænke i de baner.
Rørene går lige nu ud lige under spær, samme højde som forskalling.
Min oprindelige tanke var at opsætte dampspær lige under spær, derunder forskalling efterfulgt af gipsloft med spots.
Jeg håber jeg kan følge din tanke, det du foreslår er at montere dampspær lige under forskalling ( rør vil da være over dampspær, under isolering ). Udfordringen er så hvis jeg monterer gipsloft lige under er der ikke plads til at trække ledninger til spots? Er det ikke korrekt eller?
Min tanke var, at du sætter dampspærren op på spærene. Det betyder godt nok, at der bliver nogle folder, hvor rørene er, men med et passende overlæg mellem banerne vil det ikke betyde noget. Dampspærren skal bare adskille isolering og etagen nedenunder. Dernæst forskaller du med den tykkelse, du havde tænkt 3/4" 19 mm eller 1" 25 mm, så du får plads til dine spots.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis